11
11/2013
0

Paradicsomos bivalypaszuly

babsalata.jpgFotó: Krumpli Béla

Erdélyben a nagy szemű babot bivalypaszulynak nevezik. Nyilván szokás kérdése, de nekem jobban tetszik, jobban illik a nagy, kövér, erőtől duzzadó szemekhez.Sokkal kifejezőbb, mint az udvarias, lóbab elnevezés.

Nem túl elterjedt babfajta, a hüvelye hamarabb vénül, kevésbé jó az íze, és állítólag még az ember beleit is jobban megmozgatja, mint társai. Ennek ellenére ültették, mert a kertnek a nedvesebb, árnyékosabb részein is termett, márpedig hely kihasználatlanul nem maradhatott.

Engem gyerekként mindig elbűvöltek a hatalmas szemek, imádtam rájuk harapni. Az csak természetes volt, hogy az égig érő paszuly is bivalypaszuly volt, semelyik másik nem tudott volna olyan magasra nőni. Bivalypaszuly kell a zakuszkába, és nagyon tudtam örülni, ha a leves is abból készült.

A recepthez egy receptcserén jutottam hozzá - milyen érdekes, pontosan emlékszem, hogy hol és kivel álltunk, és jutottunk újabb kincsekhez. Az ilyen rögtönzött receptcserén szerzett receptjeimet nem kell leírnom, évek múlva is emlékszem minden részletre és körülményre:)

Ennek a salátának a furcsasága a méz, nem is szoktam előtte elárulni, hogy az is van benne. (Pedig ebben a levesben is van, a paszuly jó barátja a cukor. A portugáloknak egyenesen babos süteményük is van.) Ha már megkóstolják, úgysem hagyják ott. Van olyan, hogy főételként esszük, de az is előfordult, hogy kolbászt sütöttem mellé.

Hozzávalók:

50 dkg lóbab
1 nagy lila hagyma
1/2 l paradicsomlé
1 ek oregánó
2-3 tk méz
4-5 ek olaj

babérlevél

A babot babérleveles, sós vízben puhára főzöm. A hagymát felkockázom (nem kell nagyon apróra), forró olajon puhára dinsztelem. Felöntöm a paradicsomlével,beleszórom az oregánót, és kicsit besűrítem. Beleteszem a paszulyt, a mézet, sózom, és alaposan összekeverem. Általában hidegen tálalom.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr55623476

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.11.11. 14:39:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
· 1 trackback
süti beállítások módosítása