24
09/2008
2

Paszulyleves




Pénteken, elalvás előtt, Krmpl megkérdezte, mi lesz másnap az ebéd. Mondtam, hogy bablevest kell főznöm, mire rámnézett elkerekedett szemekkel, és csak annyit kérdezett: hát ennyire fáztál a héten?

Bizony, múlt hétfőn, amikor beköszöntött a késő őszi idő, megkívántam. Füstölt csülökkel, édes-savanyún, ahogy Poczki készítette. Egész héten készültem rá, nem hagyott nyugodni. Szombaton jóformán ki sem áztattam a csülköt, már fel is tettem főni.

A paszulyleves otthon a szemes babból készült étket jelenti. (Ha zöldbabból készül, akkor az benne volt a nevében, az zöldpaszuly leves.) Amikor erről a levesről szó esik, és elmesélem, hogy cukorral (is) ízesítve szeretem, el szoktak borzadni. Ám olyannal még nem találkoztam, aki, miután megkóstolta, eltolta volna maga elől a tányért…

Mivel egy csülökből hatalmas adag alaplé lesz, a fagyasztóban pedig pillanatnyilag nincs hely, főztem egy hagyományos bablevest, meg egy paszuly csorbát. Ez utóbbi is hamarosan következik.

Erdélyben a paszulyleves mellé vékonyra szeletelt lilahagymát esznek. Vagy egyszerűen megsózzák, vagy kis ecettel is meglocsolják, és külön tányérban kínálják, étteremben is. Aki még nem próbálta, kóstolja meg így is, nem fogja megbánni!

Hozzávalók:

egy (kisebb) csülök
négy marék szemes bab
két babérlevél
cukor (ízlés szerint)
ecet (ízlés szerint)
egy evőkanál liszt
egy evőkanál olaj

Egy fazékba beletettem a csülköt, felöntöttem annyi vízzel, amennyi ellepte, és megfőztem. (Ez minimum két-három óra.) A babot néhány órára beáztattam. (Friss volt még, nem kellett egy egész éjszakát áznia.) A húst kivettem a fazékból, beletettem a babot és a babérleveleket, és puhára főztem azt is. Az olajból és lisztből világos rántást készítettem, felöntöttem az alaplével, csomómentesre kevertem, és hozzákevertem a leveshez. Két percig forraltam még, majd folyamatosan kóstolva ízesítettem cukorral és ecettel. (Én úgy szeretem, ha kicsit édes, de ugyanakkor savanyú is. 1,2 liter leveshez három evőkanál cukrot tettem, és ezt savanyítottam.) Beletettem a feldarabolt csülköt, sok tejföllel, lilahagymával és frissen sült kenyérrel tálaltam.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr885593894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anonymous 2008.09.24. 14:20:00

Jó kis paszulylevest főztél !Tárkonnyal nem szoktad ízesíteni, úgy is nagyon finom ,az is csülökkel az igazi!Judit.

Mindennapi Manna 2008.09.25. 08:30:00

Ebbe a változatba nem tettem, ezt így kívántam. Jön a csorba, abba már természetesen volt tárkony is.
süti beállítások módosítása