04
11/2010
11

Kardamomos birslikőr - karácsonykor kötelező



Fotó: Krumpli Béla

Rendhagyó recept következik, ezt a likőrt ugyanis nem én készítettem. Szigorúan anyukám csinálja, sok-sok éve már. Karácsonyig eldugja, majd az ünnepekkor szétosztja a családban. Szigorúan annyit kapunk, amennyi elfogy. Az már más kérdés, hogy ez az üveg hogyan maradhatott meg - szerintem a szokásos képlet: eldugtam, majd megfeledkeztem róla. Hasznos, ha időnként költözik az ember, kincseket is lehet találni a sok lom között.

Azt hallottam, a piacon már nincs birsalma, de hátha vannak olyanok, akik a szekrény tetején még őrizgetnek néhány darabot. Ideális ajándéknak is.

A fűszerekkel nem érdemes kísérletezgetni, ez egyszerűen így jó, ahogy van. A kevesebb kevés lesz, a több nagyon sok. Lecserélni őket meg badarság: a kardamomot, most őszintén, mivel lehetne helyettesíteni?

A recept a Fűszerek könyvéből származik.

Hozzávalók:

1 l frissen facsart birslé
1/2 l alkohol
5 dkg őrölt kardamom
1-1 dkg szegfűszeg, fahéj, koriandermag
1 kg cukor

A birslevet összekeverjük az alkohollal, beletesszük a fűszereket, és hat napig áztatjuk. Leszűrjük, hozzáadjuk a cukrot. Érni hagyjuk karácsonyig.

Címkék: innivaló

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr175593705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Notburga 2010.11.04. 12:20:05

Honnan a birslé???? Hogy azt kifacsarjam, az ki van zárva :(

Judit 2010.11.04. 12:51:47

Nekem még van birsalmám, csak kardamom kell. Amúgy nálunk is elszokott felejtődni egy két kis üveg és nagyon jó mikor előkerülnek-:)

Mindennapi Manna 2010.11.04. 15:14:03

Notburga: gyümölcsprés. Ehhez tényleg kell, de nagyon megéri!

Judit, kérdezd meg gyrososnál, vagy török(ös) gyorsbüfében.

Turák Kinga 2010.11.04. 15:40:10

és ha esetleg lenne is birsalma mennyi kellene 1 liter léhez?!

Mindennapi Manna 2010.11.04. 15:50:41

Kinga, kb. két kilóból.

Anonymous 2010.11.04. 22:36:38

Nem vagyok oda a likőrökért, de ez tényleg maga a csoda volt! Azóta is csudabirslikőrként emlegetem! Nagyon jó, hogy megosztottad a receptet. Felvettem a gasztroajándék listára (természetesen kizárlag VIP ajándékozottaknak!:-)). Csak nehogy elszopogassam, míg az ajándékozásra kerül a sor.
Ja, hogy el kell dugni?:-)
LepkePillangó

Mindennapi Manna 2010.11.05. 07:45:53

Az nem biztos, hogy hatásos, ha te magad dugod el:)

Madár 2011.11.02. 20:15:57

De honnan az alkohol? Tömény alkohol, vagy vodka, esetleg házi pálinka?

Mindennapi Manna 2011.11.02. 21:30:02

Én Erdélyből szerzem be az alkoholt. Magyarországon patikákban lehet próbálkozni, bár csak apró adagokban begyűjthető, és elég drága... A likőr viszont annyira jó, hogy megéri:)

Madár 2011.11.02. 22:23:52

Köszönöm a választ!
Ma voltam patikában, 1 dl 70%-os 1200 HUF. Azon gondolkoztam ennél már a 80% Stroh 5000-ért is jobb befektetés. Még az 50 %-os házi szilva is megfordult a fejemben, nem tudom az aroma és a plusz víz mennyit vesz el az értékéből. Mi a véleményed? Mellesleg: jobban megismerkedtem ma a blogoddal, gratulálok, többet fogok ide járni! Sok-sok ötletet kaptam. Ja, és még egy: szerinted a maradék gyümölcshúsból tudok valami hasznosat csinálni? Arra gondoltam, hogy kuktában (hogy ne veszítsek több folyadékot) csinálok belőle birsalmasajtot...

Mindennapi Manna 2011.11.03. 22:13:05

A szilvával szerintem izgalmas kombináció lesz, a kardamom úgyis uralja majd. Kevesebb vizet, és több pálinkát tölts hozzá.
Ha gyümölcsprést használsz - különben elképzelni nem tudom, hogy lehet kipréselni - elég száraz lesz a maradék gyümölcshús, abból én már nem készítenék sajtot. De ha mégis próbálkozol, ahhoz biztosan kell valamennyi folyadék.
És nagyon örülök, hogy tetszik a Paszuly:)
süti beállítások módosítása