20
07/2016
3

Variációk sós ordás pitére

ordas_tartlet.jpg

Az orda az egyik legromlékonyabb tejtermék, vagy tejszármazék. Amikor a pultban napok óta heverő ordán az áll, hogy friss, akkor azt lehet tudni, hogy: 1. nem friss 2. szinte biztos, hogy valamilyen tartósítószert adtak hozzá. Bővebben erről itt írtam.

Vannak ezek a kattanásaim, mint például ez a friss orda is, évek óta bosszant a dolog, igazán elengedhetném. A tejtermékek között még van egy-kettő, amire ugrom, pedig lehetnék megengedő, és elfogadhatnám, hogy pl a zsendice Magyarországon mást jelent, mint Erdélyben. Lehet, hogy az elején hibásan vették át az elnevezést, de most már létjogosultságot nyert, miszerint a zsendice egy szilárd halmazállapotú tejszármazék. Miközben az én tudásom szerint az a forralt savó, amiben úszkálnak ugyan szilárd részecskék, de alapvetően folyékony.

Hosszú ideig akkor is mérges voltam, ha egy recept savót írt elő, és azt joghurttal cserélték fel. Dühített, hiszen a kettő nem egy és ugyanaz. A tény, hogy a receptek működtek joghurttal is, és sok ember boldog volt, mert joghurthoz sokkal könnyebb hozzájutni, mint savóhoz, egyáltalán nem érdekelt:) Szerencsére ezt már sikerült elengednem, mondjuk fura lenne, ha olyankor idegeskednék, amikor magam is éppen helyettesítem.

Az egy kicsit megnyugtat, hogy hála a facebooknak, kiderül, mások is szoktak idegeskedni tök fölöslegesen olyan dolgokon, amelyekhez semmi közük nincs. Mint például, hogy vannak, akik szépen kidíszítik a reggeli kásájukat:)))

Az ordás tortácskákat én is azért készítettem, hogy szépen megpakolhassam mindenféle jóval, amit a hűtőben találtam, túl azon persze, hogy az ordát felhasználjam, Nem állítom, hogy mindent felhasználtam, ahhoz túl kicsi volt a felület, de mégiscsak fogytak alapanyagok:)

Ordából készítettem már tárkonyos ribizliglazúros ordatortát, áfonyás, lime-os ordás süteményt.

Hozzávalók: (egy 25 cm átmérőjű, vagy négy darab, egyenként 13 cm átmérőjű piteformához)

a tésztához:
18 dkg teljeskiőrlésű liszt
12 dkg jéghideg vaj
6 dkg jéghideg víz
½ mk só

A lisztet lazán elmorzsolom a vajjal. A lazán azt jelenti, hogy bőven maradnak benne nagyobb vajdarabok is. Beleöntöm a vizet, hozzáadom a sót, és gyors mozdulatokkal összegyúrom. ' órát hűtőben pihentetem.

a tetejére:
20 dkg orda, sózva
paradicsom, kolbász, paprika, cukkini, szeder, sárgabarack, vagy amit akartok

A tésztát kinyújtom, kibélelem vele a formát/formákat. Megszórom az ordával, majd a tetejét kedvemnek megfelelően díszítem.

180 fokos sütőben 35-40 percig sütöm.

Ha tetszett a bejegyzés, és megosztod, megköszönöm. Ha még nem lájkoltad a Paszuly facebook oldalát, itt megteheted. Instagramon is követhetsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr788901268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

behr 2016.07.24. 08:07:11

Mi az az orda, angol nevet tudod? Ha a whey az akkor abban tul sok a laktoz, az problemas.

leopolderika 2016.07.24. 08:10:46

@behr: nem tudom, és igazából nem hiszem, hogy Angliában van orda. A whey-re rákerestem, sajnos csak por alakjában mutatja a google, így következtetni sem tudok... Körbekérdezek, hátha valaki:)

behr 2016.07.27. 08:11:47

@leopolderika: Koszi, persze nem gond, eddig is megvoltam orda nelkul, de a krealmanyaid annyira jol neznek ki.
süti beállítások módosítása