30
01/2009
13

Törtpaszuly





Az ősszel már készítettem, de akkor nem találtam fehér paszulyt, és tarkababból főztem meg. Finom lett, de közben eszembe jutott nagymama, amint egyszer szörnyülködve mesélte, hogy valaki tarkababot vásárolt a törtpaszulyhoz. És akkor nem lett belőle bejegyzés:)

Gyerekkoromban a törtpaszuly böjti ebéd volt. Péntekenként olykor, de szigorú böjti napokon nagymama hatalmas adagot főzött, és szállította nekünk is. Engem a böjt akkoriban nem hatott meg különösebben, de a törtpaszulyt imádtam, így vártam is ezeket a napokat.

Számomra a törtpaszuly a telet jelenti, én szeretem ezt az évszakot is. A tűz duruzsolásával, a takarókba burkolozós olvasásokkal, a különböző ételek illatával... Persze hóval, de úgy néz ki, idén az igazi havazás elkerüli Budapestet.

A törtpaszulyt elkészíteni egyszerű. Lehet turmixolni is, akkor benne marad a bab héja, de „áttörni” sem jelent túl nagy fáradtságot. Savanyúkáposztával isteni!



Hozzávalók:

fél kg szárazbab
három babérlevél
egy nagyobb fej hagyma
öt evőkanál olaj

pirospaprika

A babot egy éjszakára báztatom. Másnap enyhén sós vízben felteszem főni. Tíz perc után leszűröm, új vizet öntök rá, beleteszem a babérlevelet, sózom, és puhára főzöm. Akkor jó, ha a paszulyszemek már mennek szét. A levét leszűröm egy edénybe, és félreteszem. Ha sietek, turmixban pépesítem, ha picit több időm van, átpasszírozom. Ha nem elég híg, hozzákeverek a főzőléből, és egyszer felfőzöm.

A hagymát vékony szeletekre vágom, egy serpenyőben felforrósítom az olajat, beleteszem és megdinsztelem. Ha már puha, elzárom a gázt, megszórom a paprikával és összekeverem. (Most a fotó kedvéért utólag szórtam meg.)

A paszulyt tányérokba szedem, a tetejére teszek a hagymából, és savanyúkáposztával tálalom.

Címkék: főétel

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr695593828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabah 2009.01.30. 13:23:00

Nálunk (Szabolcsban, a Rétköz és a Nyíség határán) bizony tarkababból készül a törtpaszuly!
:-)

Mindennapi Manna 2009.01.30. 13:47:00

Ajaj:)

Judit 2009.01.30. 16:43:00

Nálunk, Régenben sem volt "szabad" tarkapaszulyból törtpaszulyt készíteni!És ugyan úgy, pirított hagymával ettük és káposztával:))

Mindennapi Manna 2009.01.31. 21:22:00

Otthon szigorúak vagyunk:)

Anonymous 2009.03.26. 11:07:00

En Romaniabol irok.Mi tarkababbol fozzuk(a piacom mint libamaj-paszuly fut:-)).Hozza piritott szalonnat,esetleg piritott kolbaszt,es ipari mennyisegu savanyukaposztat fogyasztunk.A hagymas szoszt persze ugyanugy nem hagyhatjuk ki.A babot viszont en husdaralon szoktam ledaralni.

Anonymous 2009.03.26. 11:12:00

Valamit elfelejtettem,annyira megohajtottam egy kiados adagot.A ledaralas utan vizzel kavarom el es rantast keszitek,amit szinten hozzaadok.Azt hiszem ma ez lesz az ebed :-)

Mindennapi Manna 2009.03.26. 21:41:00

A törtpaszuly nálunk rendszerint böjti étel volt, ahhoz pedig nem dukál a hús:) Nem szoktam berántani, sűrűnek elég sűrű, nekem nem hiányzik.

kinbot 2010.01.11. 21:17:51

Ez az igazi törtpaszuly az én ízlésem szerint. Én erdélyi vagyok, akárcsak a névtelen hozzászóló. Szerintem sem kell sűríteni liszttel, és mi mindig pirított hagymával esszük. Na persze, savanyú káposztával isteni!

Mindennapi Manna 2010.01.14. 20:09:05

Isten hozott!

Mária 2010.01.22. 14:18:44

Marcsi !!
Törtpaszuly receptet kerestem és örömömre rátaláltam az otthoni elkészítésú receptre.Emlékezetem szerint édesanyám se rántással készítette,na meg az elmaradhatatlan káposztacika,ami itt nem olyan mint otthon.Itt csak ilyen gyorsérlelésű káposzta van,21 év óta én nem találtam otthoni ízű káposztát.Ma elkészítem !!!

Mindennapi Manna 2010.01.23. 17:51:58

Örülök, hogy ide találtál! A káposztát otthonról szerzem be. Szigorúan azt, amit anyukámék készítenek:)

evi 2010.02.17. 06:30:40

Mi is tarkababból szoktuk készíteni.Én szeretem hidegen kenyérre kenve sózott lila hagymával megszórva is.

Mindennapi Manna 2010.02.17. 08:57:49

Évi, lesz egy bejegyzés a paszulykrémről. Hamarosan:)Én is szeretem.
süti beállítások módosítása