12
01/2009
0

Gravlax




Nyilván mindenkinek ismerős az a helyzet, amikor elmegy vidékre, kiderül, honnan érkezett, és akkor előbb-utóbb megkérdezik, nem ismeri-e véletlenül Kovács Jóskát, hiszen ő is ott él, ahonnan a vendég érkezett.

Nos, mióta gasztroblogot írok, többször előfordult már, hogy ha valamilyen ételnév alapján nem tudták eldönteni, mi az, mindenki rám nézett, hiszen nekem azt tudnom kell.

Legutóbb a gravlax-szal jártam így. Az étlapon tzatzikivel kínálták, ami rendben is volt, csak azt nem tudtuk, hogy mit kapnánk fűszeres uborkamártással. Mindenki tőlem várta a megoldást, nekem meg fogalmam nem volt, hiszen nem azért vagyok gasztroblogger, mert mindent tudok, hanem, mert szeretek főzni, de ez ilyenkor senkit nem érdekel:)

Végül megkérdeztük a pincért, kiderült, hogy pácolt lazacszeletekről van szó. Néhány nap múlva, miközben a karácsonyi lazachoz kerestem ötleteket, a Szakácsok könyvében ismét beleszaladtam, és úgy tűnt, hogy viszonylag egyszerűen elkészíthető. Mivel éppen volt kéznél lazac, egy kis darabból kipróbáltam. És jó lett, pedig nem is nagyon bíztam benne. Talán a neve miatt, azt gondoltam, ennek sokkal bonyolultabbnak kell lennie… Vodka nem volt itthon, de arról a könyv is azt írta, elhagyható. A cukor mennyisége miatt kicsit aggódtam, de egyáltalán nem lett édes a végeredmény.

A hal a páctól megkeményedik, és a színe is megváltozik, de ha sikerül valóban hajszálvékony szeleteket vágnunk belőle, azok lazacszínűek és puhák lesznek. A kész lazacot csak óvatosan kóstolgassuk, különben helyben elfogy kenyér és mindenmás nélkül:)

Gasztroajándéknak kitűnő!



Hozzávalók:
egy darab lazacfilé - kb. 25 dkg.
két evőkanál durva tengeri só
két evőkanál kristálycukor
háromnegyed evőkanál kapor
egy evőkanál frissen őrölt bors
egy evőkanál tea (az eredeti recept szerint Darjeeling, nekünk éppen nem volt otthon, Ceyloni teával helyettesítettem)
egy citrom reszelt héja
(egy evőkanál vodka - most nem volt itthon)

A sót, cukrot, teát, borsot, citromhéjat, kaprot összekeverem egy tálban. Egy kis dobozba teszem egy gézdarabot (muszlin nem volt itthon), és ráterítem a keverék felét. Ráhelyezem a lazacfilét, beborítom a keverék másik felével, és ráterítek egy másik gézdarabot. Ráhelyezek egy darab alufóliát, és ráteszek egy kiló cukrot nehezékként. Három napra beteszem a hűtőbe, 12 óránként megfordítom a halat.

Három nap múlva leöblítem a halat, és éles késsel hajszálvékony szeleteket vágok belőle.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr715593839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása