16
10/2008
6

Póréhagymás paszternákpüré




Bármennyire liberális, jófej családban nőttem fel, és például a románok szidása nem nagyon volt jelen, voltak dolgok, amelyeket azért nem csináltunk, ettünk, mert azt a románok tették. Nem csak mi voltunk így ezzel, hanem az erdélyi, de legalábbis a kolozsvári magyarok általában. Arról már sokkal ritkábban volt szó, hogy mennyi mindent vettünk át, és ezek mind-mind színesítették, teljesebbé tették az életünket.

Gyerekkorom erdélyi magyar konyhájának két ilyen mostohagyermeke volt a paszternák és a póréhagyma. Ma is a fülembe cseng, ahogy szüleim egyik jó barátja kijelentette, kétségtelen kissé megvetően: azt a románok eszik! Akkoriban a nyugati konyha hírei nem nagyon jutottak el hozzánk, mert nyilván teljesen másként kezdünk el gondolkodni, ha valamilyen olasz fogáshoz kell, mondjuk póréhagymát főzni…

Póréhagymát tehát csak egyszerűen nem vásároltunk, a paszternákról viszont már lesújtóan nyilatkoztak a család idősebb tagjai. Ha petrezselyemgyökeret nem lehetett kapni, csak paszternákot, és valamibe muszáj volt belefőzni, azt kisebb fajta tragédiaként élték meg.

Ma persze más a helyzet, bár azt hiszem, ebben a tekintetben otthon még mindig elég nagy a szokás hatalma, bár annyira már ott sem szigorúak. Az tény, a fehérrépának más az íze, mint a paszternáknak, az utóbbi sokkal édesebb. Ha tehát helyettesítjük, más íze lesz az ételnek, de ez nem mindig baj.

Manapság viszont paszternákkal találkozom ritkábban, legalábbis a Hunyadi téri piacon. Vagy nem ismerik, vagy, ahogy Erzsi mondta, nem szeretik, mert túl nagyra megnő, meg elágazik a gyökere, vagyis nem szép. Terike viszont – aki szerintem a legkísérletezőbb háziasszony az árusok közül – ültetett egy keveset. Mivel a gyerekei a paszternákot nem nagyon szeretik, a nagyját ő ette meg. Először együtt párolta más zöldségekkel, de végül egymagában is megkóstolta, és úgy is ízlett neki. Múlt szombaton pedig hozott a piacra is, és hatalmas mázli: ugyan nagyon későn érkeztem ki, még volt néhány darab!

Valamilyen "darabosabb" köretnek képzeltem el, póréval vegyítve, de megfeledkeztem róla, hogy nagyon hamar megpuhul, így pürésítettem. Édességét kis szerecsendióval ellensúlyoztam. Most szombaton Terikénél még lesz egy kevés, további remek ötleteim közül kipróbálhatok egyet-kettő:)

A paszternák rehabilitációjára Tintaleves már felhívta a figyelmet, érdemes elolvasni.



Hozzávalók:

két paszternák - egy hatalmas, és egy normál fehérrépa méretű
egy nagyobb póréhagyma
öt dkg vaj
másfél deci tejföl

őrölt szerecsendió

A vajat egy fazékban megolvasztottam, beletettem a megtisztított, három centis darabokra vágott póréhagymát, és öt percig dinszteltem. Ezután beletettem a kockákra vágott paszternákot (ezt is előzőleg megpucoltam természetesen), néhány percig kevergettem a hagymával együtt, majd kis vizet öntöttem rá, sóztam, és fedő alatt párolni kezdtem. Amikor megpuhult, összeturmixoltam, belekevertem a tejfölt, és a szerecsendiót.

Címkék: főétel

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr205593881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsofi foodblogja 2008.10.16. 09:58:00

haha, én is pont múlt szombaton vásároltam be belőle a Hunyadin. Mondta is Terike, hogy a fiatalok nagyon viszik, biztos valami külföldi divat a paszternák :))

Hobbiszakács 2008.10.16. 16:03:00

Az igaz, hogy nem nagyon kapkodtuk ki a másik kezéből a hagyományos ételét. Szerintem az is hozzájárult a száműzetéshez, hogy póréhagymát nem lehetett kapni a piacon. A paszternák helyett meg ott volt a zeller-petrezselyem páros.

A póréhagymát azóta rehabilitáltam, de a paszternák - itt "palsternacka"-nak hívják, nem tudom, honnan az extra "l" betü - még vár a sorára.

Mindennapi Manna 2008.10.16. 18:28:00

Zsófi: köszönöm, hogy hagytatok nekem is:)

Hobbiszakács: akkor csak az emlékeimbe került bele a póréhagyma? Én úgy emlékszem, hogy volt az is...

Hobbiszakács 2008.10.17. 08:24:00

Ha visszagondolok a 70-es évek "választékára" csupán az Aprozar sáros krumplija és enyészetnek indult hagymája dereng. A Kispiacon póréhagymát nem láttam, csak fehér kendőbe csomagolt, mennyei illatú sült döblecet. "Friss, meleg a tököm!" - suttogta elhaló hangon a kofanéni :-)

Mindennapi Manna 2008.10.17. 16:48:00

A 70-es évek választékára még nem emlékszem, de utána sem sokat változott, ez tény:)

Anonymous 2008.10.18. 18:15:00

de hát ez egy óóóóóóóóóóóriás paszternák volt!
ezt ettük? szerencsére finom volt és abszolút veszlytelen:-)
- Borisz Krumplib Paszternák -
süti beállítások módosítása