30
09/2008
3

Pakkot kaptam!




Anyukámék Budapestre érkeztek. Az utazás előtt minden alkalommal feltevődik a nagy kérdés: mit hozzanak.

Bár elsőre mindig rávágnám, hogy semmit, a végére csak összegyűl egy és más. Most viszont listám volt, amihez aztán édesanya hozzácsapott egy kis ezt-azt, és megérkezett a pakk!

Amit kértem: padlizsánt. Viccesnek tűnhet, tulajdonképpen én is mulatok magamon, de az otthoni más. Eltelt egy kis idő, amíg rájöttem, hogy egyszerűen más magról ültetik, az otthoni erőteljesebb ízű. Ha valaki padlizsánt süt, azt az egész házban érezni. Nem véletlen, hogy a téli eltevésekkor mindenki igyekszik a szabadban megsütni, különben két-három nap alatt sem lehet kiszellőztetni a lakást.



A juhtúró az alap, most kétfélét kaptam. Boltit, és házit. Ez utóbbit a nagypapám szülőfalujából, Medesérről hozták.

Kértem még focsani (foksány) túrót, mert emlékeim szerint ez pont olyan, mint a bosnyák kajmák. (A Terebess szerint a kajmák megaludt, édes tejszín megsózva. A felforralt, majd lehűtött tehéntejet lefölözik, a tejfölt facsöbörbe rétegezik, minden réteget megsóznak, alacsony hőmérsékleten 15-20 napig érlelik.) A focsani túróról még nem sikerült kiderítenem, hogyan készül, de nem így, ez közben kiderült. Viszont nagyon finom.

Hoztak egy kis szárított vargányát és szegfűgombát. A nyarat idézve érkezett fagyasztott, bálmosnak való alaplé is. Jött még savanyú uborka, olyan, amit csakis édesanya tud úgy eltenni. Ja, és csombor, mert kimerültek az itthoni készletek.

Becsúszott még két kiló liszt. Egyik kenyérnek, másik süteménynek való. Egyelőre nem fedeztem fel rajta semmilyen BL azonosítót, de tény, hogy otthon remek kenyeret sütöttem belőle. Most kipróbálom a süteménynek valót is.

Kaptunk egy üveg bort, fehér, száraz, és több díjat is kapott otthoni, meg nemzetközi versenyeken. (Nem ittam még ilyet, egyelőre csak ennyit tudok róla.)

Receptek következnek…

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr445593892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabojsza 2008.09.30. 11:44:00

Oh, MM, de jó!:-)))
Aki még otthoni (erdélyi) padlizsánt nem kóstolt, nem tudja miről beszélsz...Bár azt olvastam, valamelyik holland mag cég tavaly elárasztotta Olténiát ingyen hibrid padlizsán maggal, ami szebb termést eredményezett, de ugye abból nem lehet magot szedni, így a következő évben is tőlük kellett venni a magokat, lassan kivész a jó, olténiai padlizsán.
A borról elárulnál bővebbet?
A focsani túrót nem ismerem, de igyekszem pótolni:-)
(most van a hűtőmben egy fadobozos Năsad érlelt sajt, mely a Taga-i (cágá) barlangban töltött 9 hónapot a címke szerint. Mennyei:-)Az ugye felétek van? (mármint Kolozs megyében)

Mindennapi Manna 2008.09.30. 12:11:00

A sajt nem Năsal veéletlenül? Mert ha igen, az éretten eszméletlenül finom. A papírdobozos változatát szoktam érlelni néhány napig a konyhában. Ekkor kissé folyékony lesz a belseje, és nagyon büdös:) Fadobozost nem láttam, legközelebb szétnézek, mert kilenc hónapig még soha nem sikerült érlelni.
Focsani túrót nem lehet egész évben kapni, viszont fagyasztható.
A padlizsánt megbeszéltem: jövő tavasszal anyukám vásárol palántát, azt valaki elhozza, majd az egyik Hunyadi téri árus elülteti. Hátha túléli:)
A bor Varful cu dor, még nem kóstoltuk. De majd beszámolok...

gabojsza 2008.09.30. 15:44:00

De, az. Elírtam. Tényleg írtó büdös...ahányszor kinyitom a hűtőt, érzem... de az íze!:-)))
süti beállítások módosítása