06
06/2008
8

Gombadzsem sárgagyűrűs tinóruból




A héten Beatbull –lal beszélgettünk, és felmerült a paradicsom- és a gombalekvár, illetve dzsem. Azonnal rácsapott az utóbbira, én meg riasztottam a családot, nekem most nincs a kamrámban egy üvegnyi sem. Így a fotón látható gombalekvárt anyukám készítette, apukám fotózta, de mentségemre szolgáljon: ezt az édességet én próbáltam ki sok évvel ezelőtt.

Gyerekkoromban rengeteget gombásztunk. Ennek akkoriban az élvezeten túl voltak praktikus oldalai is: a havi nemtudomhánydeka húst remekül lehetett pótolni a gombákkal.

Anyukám és a barátnői szinte versenyeztek, ki talál ki „még olyanabb” fogást, vagyis amiről mindenki azt gondolja, hogy na, ez tényleg disznóból, marhából készült. Ezek voltak a „pont olyan” ételek, a húsleves lila pereszkéből pont olyan volt, mint az igazi, de a rántott májgombához is csak kis jóindulat kellett a pont olyansághoz:)

Anyukámnak mindig mondtam, írjuk fel a pont olyan recepteket, egyszer még jót derülünk rajtuk, meg persze, ezek is finomak voltak, és jó bizonyítékai az emberi leleményességnek. Soha nem jegyeztük le, ma is szoktuk emlegetni, jó lett volna.

Egy idő után nekem nagyon elegem lett a mindenbe gombát akcióból, és elkezdtem magam gyártani a különböző fogásokat kizárólag olyan fajtákból, amelyeket egyébként nem nagyon ettünk.

A nyolcvanas évek elején jelent meg Veress Magda Gombáskönyv című műve, ami azért volt nagyon jó, mert túl azon, hogy saját tapasztalatait írta le nagyon hangulatosan, rengeteg receptet is mellékelt. Ennek alapján született például a szömörcsögből készült saláta, amit két okból nem próbált ki anyukám. Egyrészt, mert a felnőtt gomba kalapja rettenetesen büdös, másrészt a fiatal példányai nem éppen gusztusos, kocsonyás burokban nőnek, nem véletlenül nevezik boszorkánytojásnak. (A gombát latinul Phallus impudicusnak hívják, az ókorban afrodiziákumnak tartották, de Németországban még a 19. században is megszárították, megőrölték, és ezzel a porral etették az állatokat, hogy szaporodásukat segítsék.)

Szóval Veress Magda érdekes olvasmány volt, és nála fedeztem fel a gombadzsemet. Egyszer sárgagyűrűs tinóruból (Veressnél sárga gyűrűstinóru) szedtek nagyobb mennyiséget, és puha húsa miatt úgy döntött, savanyúságot készít a gombából. Sós vízbe feltette főni, és perceken belül az egész lakást barackillat lepte el. A család összeszaladt, hogy akkor most sárgabaracklekvár készül. Innen jött az ötlet, a következő adagot már édességként tette el, nagyon büszke volt a receptre, osztogatta fűnek-fának, aztán kiderült, hogy Bulgária egyes részein ebből a gombából kompótot főznek.

Nos, ez elég furának tűnt nekem, ki kellett próbálnom. Amikor találtunk sárgagyűrűs tinórut, szedtünk egy nagyobb adagot, én pedig otthon nekiláttam. És legnagyobb meglepetésünkre valóban pont olyan illata volt, mint a baracknak. Az íze persze más, de anyukám minden évben eltesz néhány üveggel, vendégek elképesztésére remek desszert:)



A receptet Veress Magda könyvéből másoltam be, ennél pontosabban úgysem lehet leírni:

Dzsem sárga gyűrűstinóruból
Csak sárga gyűrűstinóruból készíthető. Mivel ez nagyon kukacosodó faj, sokat kell gyűjtenünk, hogy tisztítás után megfelelő mennyiség maradjon. Ideális nagyságúak a 6-10 cm-es kalapok, mert az apró, még fátyolos példányok kissé kemények, az öreg példányok pedig már rendszerint kukacosak.

A gombát gondosan megtisztítjuk, megmossuk, húsdarálón ledaráljuk, lemérjük, és uhyanolyan súlyú cukrot, és gombakilónként egy-egy mokkáskanál citromsót teszünk hozzá; szegfűszeggel és reszelt citromhéjjal fűszerezzük, és állandó kavargatás mellett tíz percig főzzük. Forrón üvegekbe töltjük; amikor kihűlt, teaszűrőn át vékony rétegben szalicillal meghintjük, lekötjük és eltesszük. Kitűnően eláll, és ha egy év alatt nem fogy el, becukrosodik.”

A recept a hetvenes években születhetett. A citromsó teaízesítő, talán aszkorbinsav, citromlével helyettesíthető, a lényeg, hogy savanyítsuk valamivel. Én már tartósítószert sem használnék, nálam remekül bevált, hogy tele töltöm az üvegeket amennyire lehet, lezárom, 2-3 percre a tetejükre állítom őket, utána mehetnek a szárazdunsztba. (Lorienfejjel lefelé állítva teszi a dunsztba.)

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr955593970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beatbull 2008.06.06. 13:52:00

ó, Ditém imádni fog Téged ezért a receptért - megőrül a gombáért ;) köszi szépen!!!
Ez a tinóru a vargányával rokon? Mert most hirtelen csak "Steinpilz"-et találtam a szótárban rá, amit eddig vargányaként ismertem. Jelenleg sajnos csak szárítva kapható errefele :( De a gombaszezonkor mindenképp ki fogom próbálni (s meglepem vele Ditémet ;) ).

ui: Caminoval kapcsolatosan is megkereshetünk majd? Ditém ugyanis mindenképp végig szeretné járni a jövő évben.

Mindennapi Manna 2008.06.06. 14:14:00

Sárgagyűrűs fenyőtinóru - Suillus grevillei. Hátha a latin nevével közelebb juttok. A vargánya is a tinórufélék családjába tartozik, tehát rokonok.
Nem tudom, ha ez szárítható, nagyon puha gomba, nem sok minden maradna belőle aszalás után. Ha véletlenül nem találnál majd, szólj. Gombát nem, de egy üveg lekvárt tudok küldeni:)

Mindennapi Manna 2008.06.06. 14:16:00

A vége meg lemaradt. CAminoról természetesen. Bármikor, bármennyit, bár ha olyannak mesélek, aki menni szeretne, igyekszem csak a kérdéseire válaszolni.

Beatbull 2008.06.06. 14:24:00

Ah, köszi, így már megvan - Goldröhrling itt ezek szerint. Még azt hiszem nem láttam piacon, de rákérdezek a zöldségesemnél. Nála szoktak lenni a megszokottól eltérő fajták is - no meg hátha tud szerezni is, a mondom, hogy van rá igény - itt eléggé nyitottak ilyesmire. Úgy látom júniustól novemberig terem, úgyhogy jó esély is van rá. Vész esetben megkérem tesóm anyósát/apósát, ők szoktak gombát gyűjtögetni, én nem vagyok ezen a téren szakértő :(

A citromsó egyébként szerint citromsavpor - annak van enyhén sós íze, s mégis citromos. Elvileg azért szokás inkább citromsavat használni, mert az szebben megőrzi a lekvár eredeti színét, mintha citromlevet tennénk bele. Elvileg - gyxakorlatilag nem vagyok óriási lekvárfőző, szóval nem tapasztaltam még olyan óriási különbségeket ;)

Ditémnek azt hiszem elsőre jó lesz a beszámolód is a másik blogodon ;) Jelenleg Camino könyveket olvasgat, de egyikkel sincs megelégedve. A Caminos utibeszámolódra csak ma bukkantam rá, úgyhogy majd megmutatom neki ;) Köszi!

Mindennapi Manna 2008.06.06. 18:10:00

Lehet, hogy citromsavpor, nem tudom, de most már megkérdem. Szerintem minél hosszabb ideig főzünk egy gyümölcsöt, annál sötétebb lesz a lekvár. De persze lehet, hogy ez mással függ össze.
A Caminos élmények igen kis részét képezik a levelek, de remélem, az kiderül, hogyan érezheti magát ott az ember, miket hozhat ki belőle az út. Készülök a Camino "utáni" életről is írni, azt is majd feltöltögetem.

Beatbull 2008.06.07. 10:41:00

No, rákérdeztem a piacon a "törzs"-zöldségesemnél - késő nyáron valószínű, hogy lesz sárgagyűrűs tinóru, s szereznek is nekem, csak szólnom kell majd megint. Jó, jó, tudom lehetne gyűjteni is, de én nem vagyok gombaszedő senem szakértő, úgyhogy inkább rájuk hagyom ;) Ma már egyébként volt a kínálatukban friss rókagomba, vargánya, erdei csiperke, laskagomba ...

Mindennapi Manna 2008.06.09. 08:18:00

Örülök, akkor már csak néhány hónap:) HA nem gombaismerő az ember, talán jobb is, ha másra bízza a szedést, nyugodtabb lehet.

Rudi 2008.06.10. 06:24:00

Azt talán jó tudni ennél a gombánál, hogy kozárolag csak vörösfenyő közelében terem, kora nyártól öszig, szinte folyamatosan.
süti beállítások módosítása