16
06/2017
0

Reggeli kásáink: gyömbéres árpa- és citromos rizskása

kicsikasak.jpg

Megértem én is a reggeli kásákra. Mondjuk már két éve, de akkor még nagyon puritán változatát fogyasztottam. Kizárólag zabból főztem, víz, kevés só, zabpehely, 1 evőkanál agavé szirup és kész.

Viszont magamtól jöttem rá, hogy létezik egy éjszakán át áztatott kása is, és hát kicsit rosszul esett, amikor kiderült, nem én fedeztem fel a spanyolviaszt. Sőt, van forrázott-áztatott, és csak áztatott zabkása is. Nekem a csak áztatott annyira nem ízlik, de lehet, hogy soha nem találtam el a megfelelő vízmennyiséget. A forrázott-áztatott viszont határozottan finom, ezerszer jobb ízű, mint a reggel főzött, van idejük kiázni az ízanyagoknak.

Frissülj fel a nyári melegben házi készítésű fagyival!

Idén mindenféle szerencsés találkozásnak köszönhetően újabb távlatok nyíltak ki előttem. Az áztatott kásák elmaradtak, hiszen a rizst muszáj megfőzni, és mostanában jól esik, ha még langyos, amikor kanalazgatom. A zabot felváltotta a rizs, meg az árpa. Az előbbi azért, hogy szélesedjen a paletta, az utóbbi azért, mert nyáron az árpa jobb, mint a zab. Az árpát két formájában fogyasztom. Ha sietek, akkor árpapelyhet főzök. Ha előtte ráértem, akkor van készen főtt árpa. Ezt egy éjszakára beáztatom, másnap legalább ötszörös vízben főzöm 1,5-2 órán keresztül, majd hűtőben tárolom. Ebből veszek ki egy adagnyit, felöntöm kis vízzel, majd úgy járok el, mint a pehelynél, vagy a rizsnél.

Kísérletezgetni azért érdemes, mert volt egy rövid időszak, amikor azért hagytam fel a kásaevéssel, mert elkezdett irritálni, és nem értettem, mi a gond. Aztán rájöttem, hogy a fahéj nekem valamiért nem jó, azóta ismét boldog kásaevő vagyok.

Nálunk az alábbi két kása számít alapkásának. Bármiből (árpa, zab, rizs) készül, az ízesítése nagyjából ugyanaz. A Krmpl-éban csak a gyümölcs szokott változni, az enyémbe időről időre kerül, vagy elmarad ez-az.

Hozzávalók – 1 adag:

árpakása pehelyből:

5 ek árpapehely
2,5-3 dl víz
1,5 ek datolya-mazsola krém
1/4 mk só
1/4 mk kardamom
1 mk kurkuma
1 mk frissen reszelt gyömbér
2-3 ek friss gyümölcs
1 tk ghee (tisztított vaj)
1 ek pirított napraforgómag

Egy lábosba öntöm a pelyhet, rá a vizet, bele az aszalt gyümölcs krémet, sót, fűszereket és pár perc alatt összefőzöm. A legvégén beledobom a gyümölcsöt, keverek rajta kettőt, és elzárom a gázt. Belekeverem a tisztított vajat, megszórom napraforgómaggal, kicsit kihűtöm, és langyosan elkanalazgatom.

Rizskása:

4 ek apró basmati rizs
2,5 dl víz
1,5 dl tej
1 ek datolya-mazsola krém
½ mk só
½ citrom frissen reszelt
csipetnyi kardamom
csipetnyi fahéj
2-3 ek friss gyümölcs
1 tk méz

Egy lábosba öntöm a pelyhet, rá a vizet, bele az aszalt gyümölcs krémet, sót, fűszereket, gyümölcsöt, és felfőzöm. Amikor a víz már nagyjából elfőtt, ráöntöm a tejet, 2-3 percig főzöm, majd elzárom a gázt, és lefedem a lábost. 10-15 perc pihentetés után belekeverem a mézet, és tálalom.

Ha tetszett a bejegyzés, és megosztod, megköszönöm. Ha még nem lájkoltad a Paszuly facebook oldalát, itt megteheted. Instagramon is követhetsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr9412600429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása