07
09/2011
9

Elegáns puliszka lókolbásszal

Fotó: Krumpli Béla

Eléggé meglepődtem, amikor nagybátyám nekem szegezte a kérdést: mégis mit gondolok, mit csinálnak az öreg lovakkal vidéken? Én aztán semmit, pedig kiderült, hogy gondolhattam volna. Megeszik ezeket a lovakat. Levágják, és a húsukat kolbászokba, szalámikba keverik. Vagy eladják külföldre. Vidéken amúgy egyáltalán nem meglepő ez az emberek számára: tavaly G. hozott egy nagyon-nagyon finom szarvas szalámit, amiben volt lóhús is. Népes társaság kóstolta, és találgatta, hogy mitől annyira ízletes, milyen hús van még benne. Alig mertem kimondani, hogy ló. Ettől a városiak egy része rosszul lett, míg a vidékről érkezettek tudomásul vették, mint a világ legtermészetesebb dolgát.

Gyergyószentmiklóson van egy hentes, ahol nem csak lókolbászt árul, hanem lóhúst is, aki arra jár, kipróbálhatja. De Budapesten a Fény utcai piacon is lehet kapni lókolbászt, és -szalámit, nem ez a legkelendőbb áru, pedig finom. Mert most már bevallom: a lókolbászt szeretem.

Érdekes módon számomra sokkal nehezebb volt a puliszkát elfogadni, mint elegáns ételt. Nekem a puliszka - tejes, vagy túrós változata - Székelyföldet, vagy hideg téli estét jelentett. Parasztos vacsorát, vagy reggelit, amit imádtam persze, de elvonatkoztatni nem tudtam tőle. Aztán WÁ-val hosszasan beszélgettünk erről, és végül sikerült meggyőznie: érdemes a puliszkával mindenfélét elkövetni, tud az elegáns lenni. Csak el kellett engednem magam:)

A Nagy Napra és a körülötte lévő ünnepségekre készült ez a falatka is. A paradicsomot Giuseppétől szereztem be, érdemes eleve olajban eltett változatot választani. Tapasztalatom szerint amit teljesen megaszaltak, azt én hiába teszem olajba, teljesen soha nem puhul meg. Ja, és az "erdélyiül" mondott puliszkaliszt mindig kukoricadarát jelent. Hacsak nem onnan szereztünk be igazi kukoricalisztet.

Hozzávalók:

0,5 dl puliszkaliszt (kukoricadara)
1,5 dl víz

olajban eltett szárított paradicsom
kolbász, sonka
fogpiszkáló

A vizet felforralom, beleszórom a kukoricadarát, sózom, és állandóan kevergetve addig főzöm, míg majdnem teljesen megkeményedik, de még kezelhető. Kiöntöm egy lapos tálba, elegyengetem a tetejét, és teljesen kihűtöm. Ekkor kockákra vágom, egy serpenyőt felforrósítok, és a puliszkakockák mindkét oldalát megpirítom.

A paradicsomokat ha túl nagyok, felaprítom, a kolbászt karikázom. Fogpiszkálóra húzol egy-egy paradicsomot, kolbászkarikát és puliszka kockát.

Címkék: előétel

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr295593628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alíz, Erdélyből 2011.09.07. 12:03:44

Azt a hentesüzletet én is ismerem, ott szoktam vásárolni, lókolbászt, lóhússal készített miccset és igen, lóhúst. :) Ez utóbbit leginkább darálmányokban szoktam használni, isteni fasírt lesz belőle sertéshússal vegyítve, de nagyon finom töltött káposztába és töltött paprikába is. Ezek a puliszkás falatkák pedig nagyon jól néznek ki és igazi "modern kaja" látsztatát keltik, pedig minden hagyományos benne. :)

fakanal 2011.09.07. 13:33:24

Vagy chorizoval: http://fakanal.freeblog.hu/archives/2007/05/22/Chorizos_polentafalatkak/

Giuseppe 2011.09.07. 14:22:05

Jó az a lovacska, nincs vele gond. :))) Itt inkább kulturális korlátot érzek: a ló nagy becsben van tartva minálunk, ezért "nem ehetjük meg a ház kedvencét".
Egyszer megkérdeztem egy Veneto tartományi kereskedőt, hogy honnan van a lókolbász amit forgalmaz. Erre: "a terméket itt készítik nem messze tőlünk, de a ló biztosan magyar volt". :)))

Mindennapi Manna 2011.09.07. 17:47:06

Új-Zélandon egy bevándorló megette az öreg kutyáját. A bíróság előtt azzal védekezett, hogy náluk, a nemtudoménmilyen szigeten a kedvenceiket megeszik, nem hagyják az enyészetnek. Ha jól emlékszem, megnyerte a pert:)))

Anonymous 2011.09.08. 14:25:13

A koreaiak eszik a kutyát.

Viki 2011.09.10. 14:38:54

Tetszik a blogod, nagyon jók a receptjeid! Vár egy kis meglepetés nálam! :)

Seafalcon 2011.12.04. 13:44:05

A lókolbászt gyermekkoromból ismerem. Először 1956 nyarán ettem, amikor szegények voltunk, anyám, apám tanított...
Egy darabkát kaptam egyszer tízóraira, egészen vacsoráig kitartott, mert csak szopogattam. Viszont az erdélyi rokonok nálunk töltötték a nyarat, hoztak kukoricalisztet, minden másnap puliszka volt, nem szerettem, karcolta a torkom, sírtam, hogy miért nincs rendes étel.
Elmúlt, most pedig élek-halok érte. Húsvétkor Bukarestben a szármához is az volt, csuda finomat ettem!

Mindennapi Manna 2011.12.04. 15:17:02

Most nem értem, mi a szárma. Tudtommal töltött káposzta, de mellé adták a puliszkát? Nem a káposztát töltötték kukoricadarával?

Seafalcon 2011.12.04. 15:26:54

Ahogy mondod!
A leendő román apatársék egészen picike, falatnyi töltött káposztákat (szármákat) főztek, és kitettek mellé egy lapos tálon puliszkát. Isteni volt!
A töltelék ugyanaz, amit mi is készítünk.
süti beállítások módosítása