14
07/2011
7

Mi a titka a legfinomabb kovászos uborkának?


Fotó: Krumpli Béla

Bármennyire nagyképűen hangzik, a saját kovászos uborkámnál jobbat még nem kóstoltam. Egészen pontosan olyat nem, ami nekem jobban ízlett volna. Pedig ugye nagyon nagy variálási lehetőség nincs: kapor, só, uborka, kenyér, és akkor azon talán lehet még vitatkozni, hogy fokhagyma, fekete bors kell-e bele, vagy sem.

Egy ideig nem is nagyon mertem mondani senkinek, hogy izé, az én kovászos uborkámnál jobbat nem ettem, aztán itt-ott elrebegtem, de így is elég fellengzősen hangzott. Gondolkodtam, hogy mi lehet az oka, receptek után kutattam. Aztán egyszer csak beugrott egy lehetséges válasz. Gyanítom, hogy a lassú érlelés a titka. Nem tudom elég tudományosan megmagyarázni, de gondolom, ahogy a kenyér is annál ízesebb, finomabb lesz, minél többet érik a tészta, hát ugyanúgy az uborkában is több ízanyag keletkezik, ha nem siettetjük.

Ha valaki egészen pontosan le tudja írni a folyamatot, szívesen veszem.

Az én kovászos uborkám tehát így készül:

Hozzávalók:

1 kg uborka
1 csokor kapor (felvirágzott)
4-5 gerezd fokhagyma


A vizet felteszem főni. Amikor felforrt literenként egy evőkanál sóval ízesítem, majd langyosra hűtöm. (Egy kg uborkához általában egy liter víz elég.)

Közben az uborkákat alaposan megmosom, bevagdosom a szokásos módod. A fokhagymákat megpucolom. Egy üveg aljára teszem a kapor felét, rá az uborkákat, közéjük szórom a fokhagymát. A kapor másik felét az uborkák tetejére teszem, végül egy szelet kenyér – lehetőleg barna – következik.

A langyos vizet ráöntöm, lefedem egy kistányérral, és másnapig a konyhapulton hagyom. Itt nem éri nap, de elég meleg van ahhoz, hogy a kovász elkezdjen dolgozni.

A következő lépés időjárás-függő: ha kánikula van, kb 18 óra múlva (ha hűvös van, másfél napra is szükség lehet) az átázott kenyeret eldobom, vigyázva, hogy a lében ne essen szét. (Inkább vastagabb szelet kenyeret teszek a tetejére, mintsem darabjaira hulljon.) A már zavaros levet átszűröm, és visszaöntöm az uborkákra. Beteszem az üveget a hűtőbe. A harmadik napon elkezdjük eszegetni, bár ekkor még nincs teljesen kész, de addig tart a türelmünk. Nagyából az ötödik nap lesz tökéletes a kovászos uborkám, de én félig készen is szeretem:)

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr195593648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Judit 2011.07.14. 13:05:42

Na, akkor így fogom készíteni, mert éppen aere készültem!

lorien 2011.07.14. 14:17:32

Én is a sajátom szeretem a legjobban, amely egyébként sok tekintetben hasonlatas, az itt leírtakhoz. Viszont zsenge kaprot használok, az nekem sokkal inkább ízlik, kevésbé harsány, illetve torma is kell bele. Egyébként valószínűleg a fokhagyma a lényeges, az nagyon sokat hozzáad, azt én sem sajnálom. A kenyérre egy apró trükköt alkalmazok:
mindig van otthon majdnem arasznyi széles gézguriga, már csak a fűszercsomók miatt is. Ebbe alaposan beletekerem a kenyeret, mint a múmiát, még át is kötözöm fehér cérnával, így garantáltan egyben marad, és amikor szükséges, könnyen kihalászom és kidobom.

lorien 2011.07.14. 14:20:27

Ja és ami szerintem nagyon fontos: csakis zsenge, max. 7-8 cm-es uborkából készítem, azok jó ropógosak maradnak. Úgy látom a képen, a tiéd is valami hasonló méretosztályból való :)

rudileo 2011.07.14. 16:20:58

Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

Mindennapi Manna 2011.07.14. 23:33:40

Judit, kíváncsi vagyok, te érzed-e a különbséget!

Lorien, igen, csakis friss, apró uborkából készülhet. Engem a kapor harsánysága nem zavar, tormát semiképpen nem tennék bele:) De ha legközelebb jössz, és éppen lesz, hozz egy darabot, szívesen megkóstolom:)))

lorien 2011.07.15. 10:28:41

Úgy lesz, de én is rárepülnék a tiédre :) Az el[z[t viszont majdnem elrontottam, kicsit elsóztam, bár azért elfogoytt. Az új most lett kész, estére kóstolást tartok :) Kíváncsian várom, mert sosem lesz egyforma.

Mindennapi Manna 2011.07.17. 21:33:42

Oké! Szólj, hogy mikor jössz, és csinálok. Szervezzünk kovászos uborka kóstolót:)
süti beállítások módosítása