10
02/2011
4

Rozmaringos sós: felturbózott emlékek



Fotó: Krumpli Béla

Nem emlékszem már, hogy ki mutatta először, sőt, az is előfordulhat, hogy csak hallottam róla. Minden esetre volt egy időszak az életemben, amikor rengeteget sütöttem az általunk csak pászkának nevezett sós rágcsálnivalót. A recept pofonegyszerű: vizet, lisztet és kevés sót megfelelő állagúra kellett összegyúrni, kézzel kinyújtottam, lapogattam, és vaskályhán, vaslapon, mikor, mi volt kéznél, megsütöttem. Ha nagy volt a társaság, órákon át képes voltam készíteni, mindenki imádta. Télen remek szórakozás volt, mellette lehetett iszogatni, teázni, beszélgetni, énekelni. A kályha lapján ugyan csúnya nyomot hagyott, de az idővel lekopott, szükség esetén lesikáltuk. Az ilyen apró részletekkel különben sem törődtünk.

Körülbelül egy éve eszembe is jutott, hogy jó lenne ismét sütni, de akkor nem volt még vaslapom, a vaskályhák meg régen kikoptak az életemből. Aztán mire lett alkalmas sütőeszközünk, megfeledkeztem az egészről. Így hát érthető az az öröm, amit Niki bejegyzésének olvasásakor éreztem. Hiszen ez nem más, mint a mi pászkánk, kicsit felturbózva! Mindig is le tudnak nyűgözni a pofonegyszerű receptek, mint amilyen ez is. A fűszert lehet variálni, a köménytől magyaros lesz, az oregánótól olaszos, ha úgy tetszik, de önmagában is nagyon finom.

Én vendégfogadó sósként kínáltam, de a vacsora végén remekül ki lehetett vele mártogatni a maradék sajtos krémet. Fél óra alatt elkészül, a sütő előmelegítése tart a legtovább.


Fotó: Krumpli Béla

Hozzávalók:

20 dkg liszt
2 ek olívaolaj
csipetnyi cukor
1 tk só
2 ek apróra vágott fűszer (nálam is rozmaring)
kb. 1 dl. hideg víz

A sütőt a tepsikkel együtt előmelegítem 220 fokra.

A lisztet, sót, cukrot összekeverem, beleszórom a fűszert, beleöntöm az olívaolajat. A vizet óvatosan adagolva nem túl lágy, de rugalmas tésztát gyúrok. (Kb. olyan keménységűt, mint a tojásos levestészta.) Kinyújtom kb. 1-2 mm vastagságúra, apró darabokra vágom. Sütőpapírra helyezem, aminek a segítségével a forró tepsibe húzom. Körülbelül öt-hat perc alatt készre sül.

Címkék: sós

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr645593684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anonymous 2011.02.10. 11:42:40

Gázos vagy elektromos sütőt használsz?

Mindennapi Manna 2011.02.10. 11:52:29

Szia,
elektromos sütőnk van.

Ritmus 2011.02.11. 16:32:25

Nagyon guszta, borozgatós estére biztos elkészítem!

thepret 2011.08.06. 22:55:05

ezt vasárnap elkészÍtem!
süti beállítások módosítása