19
10/2010
5

Tepertőkrém




Eszünk mi rendes ételt is. Bizonyítékul - a sok édesség után - következzék egy kis zsír:

A legritkább esetben vásárolok kész zsírt, inkább hozzávalót veszek, és kiolvasztom magam. Mert úgy nőttem fel, hogy a zsírt mindenki maga olvasztotta, és zsíros bödönben tartotta. A miénk kicsi volt, és piros, vidéken, a rokonoknál olyan nagy, hogy majdnem én is belefértem. A pincében tartották, mindig csak annyi került fel a konyhára, amennyit elhasználtak. A zsírosbödön amúgy is izgatta a fantáziámat, egyszer kiderült, hogy ismerőseim abban altatták télen a teknősbékát. Gyerekként ez a történet nagyon megragadott, csendben áhítoztam egy teknős után, azt gondoltam, a zsírosbödönben altatott teknősnél nincs is klasszabb dolog. Azóta tudom, hogy van, de a zsírosbödönöket még mindig szeretem.

Persze nálam is voltak évek, amikor a zsírt az élet legnagyobb ellenségének tartottam. Ma már erről is mást gondolok: ésszel használva ott a helye a konyhában. Annyi változott, hogy ma már inkább kacsa-, vagy libahájat veszek, fele-fele arányban bőrös- és testhájat. Egyszerre egy kilót, abból pont annyi tepertő lesz, amennyit meg is eszünk. Bár általában az történik, hogy vendégek érkeznek, meglátják a konyhaasztal szélén, és bármi legyen is az étel, az egyik fénypontja lesz az ebédnek, vacsorának.

A tepertőkrémet csak az illata miatt is érdemes elkészíteni. Kis hagymával, jófajta rozskenyéren... Ellenállhatatlan. Ha kitesszük az asztalra, az is megeszi, aki harminc éve nem evett zsírt, sőt, nagyobb összegben fogadna, hogy ez így is marad egy ideig.

Hozzávalók:

fél kiló bőrös hájból nyert tepertő
egy tk mustár
egy-másfél evőkanálnyi apróra vágott vöröshagyma/zöldhagyma


A tepertőt ledarálom, összekeverem a hagymával, mustárral, sóval, és tálalom.

Címkék: reggeli-vacsora

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr655593711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Éva 2010.10.19. 10:34:17

Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

Éva 2010.10.19. 10:41:28

Nálunk is ünnep a tepertősütés...mert nem is olyan könnyű zsírt/ zsíros húst venni. Itt 50-60 kilósan vágják a disznót!
Mi maradunk a disznónál, mert libát még sosem láttam üzletben. Lehet, hogy van, de nem kerestem. Az a kevéske, amit kisütünk az frissen itt is elfogy! Ráadásul a zsíros-kenyér is finom ám lila hagymával.
Ha legközelebb veszünk-sütünk (többet mint egy evésre való) ezt a krémet is kipróbálom! Kösz!

Mindennapi Manna 2010.10.19. 11:09:02

Disznóból is pont olyan finom! Amikor zsírt olvasztok, mindig gondolok rátok:)

Judit 2010.10.19. 11:31:26

Jaj-jaj, hogy milyen finom tud lenni!
Persze nálunk sincs liba-sajnos-csak gyerek kori emlék, de a disznó is finom!

4Gyerek 2010.10.20. 20:33:58

nahát, én most daráltam le a tepertőt. pogácsa és krém lesz belőle.
süti beállítások módosítása