28
09/2010
2

Gyömbéres körtés pite



Fotó: Krumpli Béla

Négy évvel ezelőtt már eszembe jutott, hogy el kellene végeznem egy cukrásziskolát, sőt, szét is néztem, de végül nem találtam kedvemre valót, halasztódott, majd felejtődött a projekt. Aztán idén ismét felmerült az ötlet, és azt éreztem, hogy ezúttal nem halaszthatom tovább, lépnem kell. Beiratkoztam tehát egy cukrásziskolába, sőt, ami ennél sokkal durvább: elméletileg jövő nyáron cukrász leszek. Az iskoláról nem szeretnék túl sokat írni, de azt hiszem, néhány dolgot elárul róla, hogy az ott kapott cukrásztankönyv szerint a muffin hozzávalói: muffinpor és olaj. Ha valakit érdekelnek az arányok, szívesen leírom:)

A mindennapokban az, hogy cukrásziskolába járok, azt is jelenti, hogy több időt fordítok sütemények kigondolására, illetve többet is sütök: ennek a kollégáim örülnek a legjobban. Jómagam már többször eljutottam az "édességet többet egy falatot sem" állapotig, aztán ez mindig elmúlt - szerencsére.

A gyömbéres körtés pite nem is pitének indult. A körte és a gyömbér párosítása volt a cél. Első körben kevert tésztába szórtam a fűszerrel összekevert gyümölcsöt. Finom lett, csak én nem voltam elégedett. Beleszerettem a tartokba, pitékbe, tartelettekbe, egy ideig még ezekkel kísérletezem, a kevert tészták most éppen nem a kedvenceim. Szóval új ruhát kellett kitalálni a gyömbéres körtéknek. A második kísérlet eredménye ízben már az volt, amit szerettem volna, az állagán kellett még javítanom. És végül megszületett a tökéletes gyömbéres-körtés pite. Ráadásul csodaszép Krumpli-fotókkal tudom illusztrálni, most lobbizok, a jövőben maradjon is ez így.

Hozzávalók:

a tésztához:
25 dkg liszt
15 dkg szobahőmérsékletű vaj
1 tojás
1 evőkanál víz
1 tk só

A liszthez keverem a sót, és összemorzsolom nagyjából a vajjal. Nem kell nagyon eldolgozni, maradhatnak benne darabok! Beleteszem a tojást és a vizet, és gyors mozdulatokkal összedolgozom, és egy labdát formálok a tésztából. Zacskóba csomagolom, és legalább egy órára hűtőbe teszem.

a töltelékhez
fél kg (nem túl érett) körte
10 dkg cukor
két teáskanál őrölt gyömbér
4 tojás
másfél ek kukoricakeményítő
1 dl tejszín
2 evőkanál vaj
2 maréknyi darált dió/mandula/mogyoró

A körtéket megmosom, négybe vágom, kiszedem a magházát, és vékony szeletekre vágom. A vajat felolvasztom, beleszórok egy evőkanál cukrot (a tíz dekából), karamellizálom, majd beleteszem a körtét, és néhány percig kevergetem, hogy levet eresszen.

A tésztát lisztezett deszkán kinyújtom, beleteszem egy kikent, 24 cm-es ormába. Megszurkálom villával, és 20 percig pihentetem hűtőben. Közben a sütőt előmelegítem 180 fokra. A hideg tésztára teszek fóliát (sütőpapírt), szárazbabot/csicseriborsót öntök rá, és 20 percig vakon sütöm. Kiemelem fóliástól a babot és további tíz percig sütöm a tésztát.

Közben a cukrot elkeverem a gyömbérrel és a keményítővel. A tojásokat lazán felverem, ráöntöm a cukros keverékre, majd belekeverem a tejszínt is. A tészta alját megszórom a darált dióval, beleteszem a levétől leszűrt körtét, és ráöntöm a cukros, tojásos keveréket. 150 fokos sütőben 30-40 percig sütöm. (Ameddig a közepe már nem folyik.) Csak hidegen szeletelhető!

Címkék: pite

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr135593715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anonymous 2010.10.06. 17:24:50

Szia!
Hova jársz cukrászsuliba?

Üdv,
Dóri

Mindennapi Manna 2010.10.07. 09:19:22

A Huba utcába.
süti beállítások módosítása