24
02/2010
2

Fánk farsangra, húshagyó keddre, bármikorra




Apai nagyanyám a kelt tészták királynője volt. A dagasztásnak minden csínját-bínját ismerte, keze alatt megszelídültek a hozzávalók, csodák születtek. Természetesen mindent a két kezével végzett, a kalácsokat, buktákat, fánkokat, palacsintákat gyönyörűséges, vasból készült tűzhelyének sütőjében sütötte meg. Semmi hőfokszabályzó, légkeverés, csak a bensőséges kapcsolat a kályhával. Engedelmeskedett nagymamának az öreg vas, amiatt soha nem hallottam zsörtölődni, hogy nem sütött jól a tűzhely.

Persze egyetlen recept sem maradt meg, azokat nem kellett felírnia, érzésből dagasztott. Csak a képemlékek maradtak, emlékszem a mozdulataira, meg az egyik tészta állagára – fogalmam nincs, abból mi készült. Néhány aranyszabály maradt ránk, ezeket viszont mindig betartjuk. A fánk tésztáját háromszor kelesztjük, és az olajban sült fánkba nem teszünk semmilyen zsiradékot.



Fánkot sok éve nem sütöttem, pedig húshagyó kedden jó mulatság, ráadásul ilyenkor tetemesebb mennyiségű lekvárt is el lehet pusztíttani a fánkevők seregével. Idén ebből a recept indultam ki.

Amikor megláttam Piszkénél a sült fánkot,tudtam, azt is ki kellett próbálni – nem töltöttem meg. Ebbe tettem vajat.

Ki kellett próbálni a kiwi (madár) alakú kiszúrót, így lett kiwi alakú fánkunk is. (M. azt hitte, hogy elrontottam a kört, és azért lett olyan vicces formája.)



Majd a végén úgy alakult, hogy néhány sütőben sült fánk mégis olajban sült meg. A tepsiben túl sok helyet hagytam két fánk között, és már ideje volt a végére érni a sütésnek. A tapasztalásból levonhattam néhány tanulságot:

- a sütőben sült fánk remekül bevált, a tesztelők szerint finomabb volt, mint olajos társa.
- nekem nem akart megpirulni a teteje, ezért egy idő után megfordítottam. Így is sápadtabbak lettek, de ez nem zavart senkit.
- a sütőben sült fánk annyira nem lett magas, mint olajban sült társa
- az olajban sült fánkok közül azok, amelyekben nem volt vaj, nagyobbra nőttek



Hozzávalók:

Az olajban sütött fánkhoz:
3,5-4 dl tej
3 dkg élesztő
két tojássárgája
egy evőkanál cukor
50 dkg liszt
késhegynyi só
olaj a sütéshez

Ideális esetben szobahőmérsékletű hozzávalókkal dolgozom. Ha a tojásokat elfelejtem reggel kivenni a hűtőből, rövid időre meleg vízben áztatom. Alapból 3,5 deci tejjel dolgozom, a maradék fél decit akkor öntöm hozzá, ha túl keménynek ítélem a tésztát.

A tejet langyosra melegítem, beleteszem a cukrot és belemorzsolom az élesztőt, hagyom felfutni.

A lisztet beleteszem egy tálba, hozzáadom az összes hozzávalót, és kézzel, vagy a robotgép dagasztórúdjával megdagasztom. Addig-addig dolgozok a tésztával, míg már nem ragad, és összeáll. A tészta tetejét megszórom liszttel, nehogy kiszáradjon, és duplájára kelesztem. Kigyúrom belőle a levegőt, dagasztottam egy keveset, majd megint megszórom liszttel és hagyom kelni. Amikor ismét duplájára kelt, lisztezett deszkán ujjnyi vastagra nyújtom, és lisztbe mártott pohárral kivágom a fánkokat, és újabb fél órát kelesztem.

Az olajat felteszem forrósodni.

A fánk tetejébe a mutatóujjammal lyukat fúrok, és azzal lefele teszek bele az olajba. Nem túl sokat, hogy az olaj ne hűljön ki. A könyvek szerint lefedve kell sütni négy-öt percig, én elfelejtettem befedni.




A sütőben sült változathoz:
az előbbi hozzávalók + öt dkg olvasztott vaj

A hozzávalókhoz hozzákeverem a nem túl forró olvasztott vajat is.

A dupla kelesztés után a kivágott fánkokat kiolajozott tepsibe helyezem, 180 fokra előmelegített sütőben 10-12 percig sütöm a könyv szerint. Nálam kb 15 perc után sem akart a tetejük megpirulni, ezért megfordítottam őket, és négy percig sütöttem így is.

Négy evőkanál cukorból és négy evőkanál vízből szirupot főzöm, ebbe megmártom a fánkokat, majd megszórom porcukorral.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr765593755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ottis 2010.02.24. 14:31:13

Sütőben sült változatról még nem is hallottam. Jók a képek és a kiwi alakú is érdekes :-)

Anonymous 2010.02.26. 12:57:37

Köszönöm a kiwi alakú fánkot:-)
Asszem ez volt eddig a világ elős és egyetlen kiwi alakú fánkja!!!
- krumplib -
süti beállítások módosítása