04
03/2009
5

Vendégek a Paszulyon: Salátaleves




Lóri a Kolozsvári Rádióban volt kollegám, és bár akkor jó barátok lettünk, nem emlékszem, hogy kiderült volna, hogy szeret főzni:)

"Konyhai felfedezéseinket az elmúlt időben a hagyományos ízek jelentik. Hosszas előkészület előzi meg egy-egy rég elfelejtett íz megtalálását. Ez abból adódik, hogy nagyon szeretek próbálgatni, új konyhák, fűszerek ízét megtalálni, de valahogy borsódzik a hátam a gyermekkoromban ismeretes ízektől. Talán az volt a jellemző néhány erdélyi konyhára a nyolcvanas-kilencvenes években, hogy unos-untalan ugyanaz a néhány fogás ismétlődött. Nálunk ilyen volt a szilvaíz, amelyből olyan sokat sikerült eltenni ősszel a családok nőtagjainak, hogy éppen elég volt az egész téli időszakra, olyan formában, hogy iskolába indulás előtt minden reggel szilvaízes vajas kenyeret kellett enni. Szerintem teljesen érthető, hogy ezek után én a szilvaízről semmilyen formában nem vagyok hajlandó hallani. Szilvaügyben inkább az aszalt szilvát ízlelgetjük, amely pompás kísérője lehet a marhahúsból készül ételeknek, de nekünk a csirke esetében is bejött.

Hasonló kellemetlen élményeim vannak a krumplipaprikással (dús lében kolbászkarikákkal, messze a krumpligulyástól) kapcsolatban, amely kötelező ebéd volt minden pénteken. Üde színfoltot jelentett, ha alkalomadtán rakott krumpli váltotta fel. A salátaleves is túl gyakran előfordul marosvásárhelyi otthonunkban, ahhoz, hogy az elmúlt 12 évben egyetlen egyszer se kívánjam. Ezzel azonban végre el is jutottam a főzőcske témájához, hiszen a feleségem néhány hónapja győzköd arról, hogy csináljunk már salátalevest puliszkával.

Aki ismer, az tudja, hogy ez nekem ez a "tutti" kombináció, hiszen puliszkát soha semmilyen formában nem eszem, szintén az emlékek miatt. Az iskolai étkezdében is meggyőztem a kantinos nénit, hogy tekintsen el a puliszka-körítéstől, inkább több kenyérrel és hússal hozza nekem az éppen esedékes puliszkás sertéstokányt.

Emese a salátalevessel szintén Marosvásárhelyen ismerkedett meg a Laci csárdában. Ő egyébként szilágysági születésű, ahol a főzés még inkább puritán megközelítést jelent, de erről majd máskor. Szóval volt februárban egy szombat, amikor salátalevesnek és puliszkának gyürkőztem neki, jórészt az emlékeimből, hiszen szakácskönyveink mélyen hallgatnak erről a két étekről. A salátaleves nagyon rendben volt, a lelke, az omlett-kockák éppen a megfelelő állapotban kerültek bele, nem is volt nagyon megsütve, hogy kesernyés ízt adjon a levesnek, és nem is volt annyira puha, hogy szétmenjen és elázzon. A savanyúságát a balzsamecet adta, nem használunk bor- vagy almaecetet már jó néhány éve, a balzsamecet minden alkalommal édeskés, selymes ízt ad a leveseknek.

A puliszka „érzésből” készült, csupán annak néztem utána a neten, hogy egyharmad arányban kell a kukoricadarát a vízhez mérni, úgyhogy két liter erősen sózott – nem lehet eléggé elsózni – vízzel kezdődött a főzése. A lobogó vízbe fokozatosan töltögettem a kukoricadarát, miközben kavargattam a vizet. Mikor már pépesnek tűnt a massza, nem került bele több kukoricadara és tovább kevergettem, amíg a puliszka megszívta magát vízzel, és megfőtt. Félkemény lett, éppen arra való, hogy negyedórás pihenés után az enyhén mélyített fatányéron kisimíthattam. Kis tejföllel elkevert juhtúró került a közepébe, hogy az amúgy szárazon eltett juhtúró ne legyen „nyuvadós”, majd a tölteléket beborítottam a puliszkával. Gyakorlatilag ez volt a kenyér a salátaleveshez.

Hozzávalók:

két fej saláta
két szelet szalonna
három gerezd fokhagyma
három tojás
két kanál liszt
1 deci tejföl
2 deci tej
balzsamecet ízlés szerint
só, bors.

A felkockázott szalonnát megpirítjuk, majd felengedjük vízzel, beletesszük a megmosott és apró darabokra tépett salátát és az apróra tört fokhagymát, sózzuk, borsozzuk. A leves fellobbanása után a két kanál lisztet csomómentesre keverjük a tejföllel és a tejjel, majd forró levessel engedjük fel, hogy ne menjen össze. Az egészet beletöltjük a levesbe és elkavarjuk. Most kerül bele a balzsamecet is.

Közben felverjük a tojást az omletthez, mindkét oldalát szárazra barnítjuk, majd kockákra vagdossuk és az egészet a leveshez adjuk. Fellobbanás után készen van."

Címkék: vendégek

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr525593814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hobbiszakács 2009.03.04. 12:48:00

"a szilvaízről semmilyen formában nem vagyok hajlandó hallani"

... és a hecserlilekvárról? Vagy a pergelt kásáról? :-))

A salátaleves nálunk is kötelező borzalom volt. Jóóóó fokhagymásan, szalonnararabosan, tejfölösen. Hm... azért megkóstolnám. Vajon jégsalátából lehet készíteni?

Lóri 2009.03.04. 13:15:00

A hecserlilekvár furamód hamarabb elfogyott mint a szilvaíz, úgyhogy talán jöhet. A pergelt kását szerencsére édesanyám sem szerette, tehát megkímélt tőle.

A köménymaglevessel viszont simán el lehet kergetni engem az ebédlőből, hát ha még olajon pirított kenyérdarabkák is evickélnek benne. Brr ... Nincs az a 20 év amikor megenném.

A jégsaláta első hallásra nem ijesztő ebben a formában, kicsit lehet jobban meglágyul tehát kevesebbet kell főzni. Egyik főzési filozófiám az, hogy egyszer minden ki lehet próbálni és meg lehet kóstolni :)

krókusz 2009.03.04. 13:17:00

Jé, nemrég főztem én is, igaz, salátaboglárkából! De én kötelező módon teszek bele kaprot is. Pedig én is úgy tanultam, hogy vagy kapor, vagy fokhagyma, de nekem mindkettő kedvenc, úgyhogy összeházasítottam őket :-D

Hobbiszakács 2009.03.04. 13:38:00

A köménymaglevest nem tartom említésre méltónak. A tojáslevest pedig tagadom.

Valamikor, nagyon régen, kb. 35 évvel ezelőtt a Rádió "mögött", közel a Szamoshoz, volt egy bodega. Oda jártunk ki a munkából inspirációt gyűjteni. Persze nyáron és az árnyékban. A kilépőre ezt írtuk: "La O.B.R.R.C."

:-)

Lóri 2009.03.04. 18:47:00

krókusznak: Ha ízlik neked, akkor biztos talál :-) Hirtelen a töltött káposzta jut eszembe, abban is van kapor és fokhagyma is, akár a töltelékben is, én úgy szoktam.

Hobbiszakácsknak: :-)
süti beállítások módosítása