03
02/2009
3

Süssünk túrógombócot!




Közel harminc évig éltem egy országban, és tavaly tudtam meg, hogy az ország fele nem főzi, hanem ugyanúgy süti a túrógombócot, mint a fánkot…

Románul ugyanaz a neve a sült és főtt gombócnak - papanas -, gondolom, emiatt sem tűnt fel a különbség. Erdélyben mindkét változat ismert, ott a románok is sokszor főzik, és prézlibe forgatva tálalják. A múltkoriban viszont olvastam egy bukaresti lány erdélyi körútjáról szóló beszámolóját, ő a főzött, zsemlemorzsás gombócra csodálkozott rá. Éljen a (gasztro)kultúrák sokszínűsége!

Amikor szembesültem a sült túrógombóccal, azonnal kutakodni kezdtem a recept után. Kiderült, hogy a túrós massza semmiben nem különbözik a mienkétől. A sült gombócokat tejföllel és lekvárral tálalják. Moldvában lyukat fúrnak a közepébe, és úgy sütik ki.

Közben levelezgettem egy bukarestben élő, marosvásárhelyi barátommal, szóba került a túrógombóc, és azonnal írta, hogy rettenetes, szörnyű, ahogy az éttermekben kínálják. Kiderült, hogy őt a tejföl-lekvár együttes borzasztja. Szerintem finom, semmivel sem extrémebb a cukros-tejfölös változatnál. Azért biztos, ami biztos, Krmpl is a cukrot választotta a tejföl mellé.

A sült gombóc íze kicsit más, összetettebb: a külső, sült része hasonlít a túrófánkéhoz, a belseje viszont tiszta gombócíz:) Érdemes kipróbálni!



Hozzávalók:

fél kg tehéntúró
3 tojás (ha sietek egyben, ha van időm, különválasztva)
6-8 csapott evőkanál gríz
két csapott evőkanál liszt
egy evőkanál kristálycukor
csipetnyi só
olaj

A túróhoz keverem a tojássárgáját, majd a grízt, a lisztet, a cukrot és a sót. (A grízt kanalanként adogatom hozzá, ügyelve, nehogy túl kemény legyen a massza.) A tojásfehérjékből kemény habot verek, óvatosan hozzákeverem a masszához. Gombócot formálok, és forró olajban aranybarnára sütöm mindkét oldalát.

Ezúttal ráértem, és sütöttem lyukas és kerek gombócot is. A lyukast megtöltöttem tejföllel, rákanalaztam a lekvárt, és a tetejére helyeztem egy kerek gombócot.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr485593826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Judit 2009.02.03. 14:24:00

Mi mindig főztük és most is főzöm, mindig román vidéken ettem sütve.Predealon egy továbbképzőn ettem, hát ott fantasztikusan csinálják, áfonylekvárral-azért is olyan emlékezetes.
Ez a jó az erdélyi konyhába, minden féle hatások érik és finomakat eszünk:-)

csíki sándor 2009.02.03. 15:12:00

Nagyon jó post. Tetszik. Ínycsiklandozó. Sok főzhető is/ süthető is étel létezik, amelyek közül csak az egyiket ismerjük, főzzük, pedig eszünkbe juthatott volna akár magunktól is, hogy másként, főzés helyett sütve, vagy fordítva készítsük. Nekem nagyon tanulságos volt az írásod.

Mindennapi Manna 2009.02.03. 15:27:00

Judit: ez is áfonyalekvár volt, csak vörös. Ez volt itthon:)Különben egyetértünk:)

Sándor: köszönöm!
süti beállítások módosítása