26
01/2009
7

VKF! XXII/2. - Grünkohl, majdnem hagyományosan





A címben nem írtam igazat, csúsztattam. Ugyanis a Grünkohl leveleskelt jelent, amit itthon én még nem láttam. (Ha valahol lehet kapni, kérlek, szóljatok!) Viszont jobban hangzik a kelkáposzta-főzeléknél, amely elnevezés nem is illene bele a mostani VKF-be.

Németországban nagy hagyománya van az egytálételeknek, az úgynevezett Eintopfoknak. Sokféle zöldségből, hüvelyesből készítik, sült kolbászokkal kínálják. A német egytálételeket főzik, és hasonlítanak a magyar főzelékhez, de nincsenek berántva, vagy habarva.

A Grünkohl, azaz a leveleskel a Terebess szerint a vadkáposztának egy termesztett változata. Alacsony szárán V alakban felfelé álló levelei a kelkáposzta és a fodros kel átmeneti, fej nélküli alakját idézi.

Itthon nem nagyon termesztik, pedig az egyik legigénytelenebb káposztaféle. A Wikipédia azt írja, nyáron sok helyen öntözni sem kell, szinte bármilyen talajon termeszthető. Télen nem fagy ki, a hó alól is lehet szedni a kékeszöld leveleit. A méhek nagyon kedvelik a virágát, mert sok pollent, sok és nagyon cukros nektárt termel.

Hm, lehet, hogy érdemes volna próbálkozni vele? A méhek, meg mi is jól járnánk. Ha valakinek kedve támad hozzá, és kertje is van, komolyan mondom, beszerezem a magokat... Csak néhány káposztalevelet kérek majd cserébe:)

Leveleskel híján kelkáposztát vásároltam. Apróra vágtam a leveleket, meg a krumplit is, és álcázásként római köménnyel ízesítettem. Bevált...



Hozzávalók – három személyre:

fél fej kelkáposzta – kb. hatvan deka lehetett
három szem közepes krumpli
egy fej hagyma
öt gerezd fokhagyma
egy teáskanál római kömény

négy evőkanál olaj

A káposztát alaposan megmosom, kivágom a vastag ereit, és a leveleket apró kockákra vágom. A forró olajon üvegesre párolom az apróra vágott hagymát. Beleteszem az apróra zúzott fokhagymát és a káposztát, és néhány percig kevergetem. Felöntöm egy kevés vízzel, sózom, fűszerezem, és fedő alatt párolom. Közben a krumplit megpucolom, apró kockákra vágom, és húsz perc múlva a káposztához adom. Ha szükséges, egy kevés vizet töltök még alá, sózom, és puhára főzöm a krumplit is. (Mire a krumpli megfő, leve is alig marad. Ha mégis, kicsit főzöm még fedő nélkül.)

Sült kolbásszal, vagy virslivel tálalom.

Címkék: főétel

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr875593830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grenadine 2009.01.26. 12:34:00

posztoljak egy ilyet is? ;)
küldtem neked barátságosdit: http://grenadinegasztro.blogspot.com/2009/01/ajndkba.html

napmátka 2009.01.26. 14:35:00

Tényleg hasonlít a mi főzelékünkre (abban is szeretem, ha felismerhetők maradnak a zöldfélék), de mégis más, nagyon finomnak tűnik. Köszi a receptet és a részletes ismertetőt!

Cserke 2009.01.26. 15:07:00

Szombatonkénti Csörsz utcai biopiacon szokott lenni, úgy tudom.

gondaanyu 2009.01.26. 16:49:00

Igen, ezt akartam én is írni. Ha eljössz a biopiacra ott többen is szoktak árulni. XII. kerület Csörsz utca az egyik kapu, Jagelló utca a másik kapu.

Mindennapi Manna 2009.01.27. 07:45:00

Dejóóóóóóóóóó, nagyon köszönöm!

Mindennapi Manna 2009.01.27. 07:46:00

Napmátka, szívesen. Ha úgy adódik, leveleskelből is próbáld ki.

Anonymous 2009.01.31. 16:57:00

tulajdonképpen ez kelkáposztafőzelék rántás/habarás nélkül - de nagyon finom volt:-)
- krumplib -
süti beállítások módosítása