06
11/2008
5

Birsalmasajt Manchego sajttal, sherry balzsamecet-krémmel – spanyol desszert




Amikor Spanyolországban végre vásároltunk egy dobozzal abból a titokzatos membrillo-ból, amit akkor már sok-sok településen méregettünk, bizony picit csalódottak voltunk. Ugyanis addigra már egészen különleges, tipikusan spanyol édességgé nőtte ki magát a képzeletünkben a tartalma. A doboz ehhez képest „közönséges” birsalmasajtot rejtett.

Az biztos, ha az ember ott találkozik vele először, soha többé nem győzik meg arról, hogy a birsalmasajt nem spanyol eredetű. Gyönyörű dobozokban árulják, és minden szuvenír boltban (is) megtalálható.

Amikor szeptember végén olvastam a receptbajnokságról, még teljesen életszerűnek tűnt, hogy készülök valami spanyol fogással. Elkezdtem kutatgatni a spanyol ételek között, közben megkérdeztem ismerőseimet is, mi ízlett nekik a legjobban, mi maradt a legemlékezetesebb gasztro-élményük. PT a következőt írta a kérdésemre: „Egyszer ettem valamit, ami túró és sajt között volt félúton, és birsalmasajtot adtak hozzá. Az nagyon jó volt.”



Végül nem lett a kicsit is bonyolultabb ételekből semmi, de PT mondatát nem tudtam feledni. Készítettem birsalmasajtot, a Gerlóczy utcai sajtboltból beszereztem két spanyol sajtot. A „kész” édességet meglocsoltam egy kevés sherry balzsamecet-krémmel, és nagyon meglepődtem! Mert az valóban nagyon jó volt.

Hacsak valaki nem tekinti a birsalmasajtot UFO-nak, mint ennek a lakásnak a másik lakója, azaz nem jut eszébe birsalmasajtot enni, de nem is rázza ki tőle a hideg, akkor feltétlenül megér egy próbát ez a párosítás!



Hozzávalók:

három birsalma
kb. 35 dkg cukor (a nagymamám receptje szerint annyi cukor kell belé, amennyi a pürésített gyümölcshús)
valamilyen markánsabb ízű sajt – én most Manchego-t és Iberico-t vásároltam - utóbb kiderült, Spanyolországban az előbbivel szolgálják fel leggyakrabban
néhány csepp sherry balzsamecet-krém

A birsalmákat megmostam, nagyobb darabokra vágtam, és annyi vízben, amennyi ellepte, puhára főztem. Hamarabb megfőtt, mint amennyire számítottam. Kivettem a vízből a gyümölcsöt, kivágtam a csumáját, és a húsát összeturmixoltam – a héjával együtt. Ezután összeturmixoltam, hozzáadtam a cukrot, majd újból feltettem főni. A lábosra félig rátettem egy fedőt, hogy ne fröcsköljön össze mindent, de a víz is párologjon, és időnként megkevertem. Ahogy sűrűsödött, egyre gyakrabban kevergettem, majd amikor már majdnem megállt benne a fakanál, fóliával bélelt tálkákba öntöttem. Amikor kihűlt, kivettem fóliástól, és konvektoron néhány nap alatt kiszárítottam.

A birsalmasajtot mézeskalács formával kivágtam. A szobahőmérsékletű sajtból egy pohárral köröket vágtam ki, rátettem a birsalmasajtot, és meglocsoltam a sherrys balzsamecet-krémmel.

Címkék: előétel

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr775593869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grenadine 2008.11.06. 11:04:00

szóval ez volt a nagy terv :)
gratulálok!!

Zsuzsa 2008.11.06. 12:36:00

A birsalmasajt-sajt párosítás nekem is nagy kedvencem, és érdemes ám nem csak spanyol sajtokkal kipróbálni! :)
Legközelebb viszont én is bevetem ezt a balzsamecetes csavart, nagyon jól hangzik.

Beatbull 2008.11.06. 14:13:00

Gratulálok a szép helyezésért ;)
Nagyon szép kis falatok lettek!

mammka 2008.11.06. 18:57:00

Ide írom neked ,remélem megtalálod: lecsúsztunk a tárkony szaporításáról.:(Vártam,hogy az a picike kis gyerektő a közepén megnő,ehelyett elszáradt.Tavasszal küldök palántát!Jó?

Jutka 2008.11.13. 12:59:00

Szia
Játékra invitállak, a részleteket nálam megtalálod, szép napot üdv. Jutka
süti beállítások módosítása