04
06/2008
4

Szamóca, vagy eper? Szamóca!




Tegnap javában bicikliztem a munkahelyem felé, amikor rám csörgött Joe kollégám, hogy gyümölcsöt ne vegyek, mert hozott epret. Nem túl sokat, de egy becsületesebb evésnyit, mondta. majd hozzátette: garantáltan kerti, és bio.

Hát az adagról annyit, hogy egyszerre nem tudtam megenni. Akkorák voltak, hogy meg is gyanúsítottam, hogy valami génkezelt szamóca lehet:)

Miközben eszegettem, felmerült, hogy mi a különbség a szamóca és az eper között. Előadtam régi elméletemet, hogy a szamóca erdőben terem, ennek kerti változata az eper. Vagy fordítva. Aztán rákerestem, és kiderült, nagyot tévedtem!



Bálint gazdától ugyanis megtudtam, hogy a szamóca nem eper, az előbbinek van kerti, illetve erdei változata. „Igen ám, de ezt a kifejezést a közvélemény - minden botanikai indokoltsága ellenére nem hajlandó elfogadni, és a piacon változatlanul eper néven árulják ezt a finom, ízes, illatos gyümölcsöt” – írja Bálint gazda.

Az eper kizárólag fán terem, ennek van fehér és fekete változata. A fekete eper nem összetévesztendő a szederrel, az megint másik gyümölcs.

A szamóca a mérsékelt klímájú földrészeken mindenütt elterjedt. Erdeinkben és tisztásainkon az erdei szamóca érik. A nagy gyümölcsű fajtákat Észak-, illetve Dél-Amerikából származó ősöktől származtatják. Roppant sok fajtáját termelik, és ezek igen gyorsan váltják egymást; az újak miatt hamar elfelejtjük a régieket.



A kertekben leggyakoribbak az egyszer termő, nagy gyümölcsű fajták, amelyek május végétől június végéig szüretelhetők. Léteznek ugyanakkor úgynevezett hónapos szamócák, amelyke a nyár derekától késő őszig teremnek, de gyümölcseik aprók. Valamivel nagyobb a mosusz szamóca igen zamatos gyümölcse. A folyton termő szamócák gyümölcsei nagyok, és a nyár eleji, első nagyobb termésüket követően még többször érlelnek gyümölcsöt.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr705593974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fűszeres Eszter alias Fűszer és Lélek 2008.06.12. 15:16:00

Hát, mondhat amit akar Bálint gazda, én akkor is epernek hívom, és kicsit megjátszósnak gondolom aki a piaci epret szamócának nevezi, mert az bizony az erdőben nő, picike, csodálatos az illata, és isteni az íze. Ami meg a vidéki kertek fáin nő, az is eper, de csak a gyerekek eszegetik, és persze a malacok :-)
Na jó, elhiszem, de ettől még nem fogom másképp hívni.

Mindennapi Manna 2008.06.12. 17:40:00

Eszter, azért kerestem rá, mert nekem is egyértelműen és kizárólag az erdei a szamóca. És a piacit simán epernek nevezem:)

Inspector 2010.07.28. 11:26:36

"Az eper kizárólag fán terem".
És a földieper?

Mindennapi Manna 2010.07.29. 17:11:50

Hivatalosan az már szamóca...
süti beállítások módosítása