06
05/2008
2

Megérett a fügelikőr!




A likőrök receptjével szoktam a legnagyobb derültséget kelteni, mert annyira finomak, hogy kóstolás után azonnal elkérik. Pedig nagyon egyszerű, anyukámék így készítik, mióta az eszemet tudom. Meggyből mindenképpen, áfonyából, ha abban az évben éppen termett. Az ital otthon legfeljebb hat hónapig érik, de ha kibírjuk, azaz van olyan hely, amit rajtunk kívül senki nem ismer, és egy-két évig nem fogy el, összehasonlíthatatlanul finomabb, mint féléves korában:)

A szeszes gyümölcs nagyon finom önmagában is, de pillanatokon belül az ember fejébe száll, szinte minden barátomnak, ismerősömnek van egy-egy története, amikor kamaszként egy házibuliban, vagy egyedül titokban túl sokat evett… Ugyanakkor bólékba, bonbonokba, mártásokba remekül hasznosítható.

A likőr receptje röviden: a gyümölcsre rátöltünk tiszta szeszt (kilencven százalékos alkoholt), és azt hígítjuk vodkával - és itt mindenki nevetőgörcsöt kap. (Talán nem véletlenül szeretik a férfiak is.) Az igazság az, hogy emlékszem Édesanyának egy fél mondatára, miszerint kár vízzel felönteni, úgy túl gyenge és ízetlen lesz. Lehet, hogy másoknál vízzel készül…

Mi már számtalan gyümölcsből kipróbáltuk, a már említetteken kívül somból, kökényből, zöld dióból, és érik a tavalyi sárgabarack. Az idei tervekben szerepel az eper és a körte.

A mostani fügét négy éve kezdtem el, de egy év elteltével úgy ítéltem, nem elég benne a gyümölcs. Szereztem még egy kilót, beletettem, és azzal érett további három évig. Mert azt mondanom sem kell, a likőr friss gyümölcsből készül, viszont nagy előnye, hogy a meggyet, somot, kökényt nem kell kimagozni.



Hozzávalók:
két kiló gyümölcs
két kiló kristálycukor
fél liter 90 százalékos alkohol (Erdélyből szerzem be)
5-6 liter vodka
egy 10 literes demizson
sok-sok türelem:)

A gyümölcsöt - az aprókat csak megmosom, a fügét, barackot feldaraboltam - belegyömöszöltem egy tízliteres demizsonba, rátettem a cukrot. Két-három napig, ameddig levet eresztett, néha meg-megrázogattam, hogy jól keveredjenek össze. Ezután rátöltöttem az alkoholt, és két-három hétig rázogattam naponta, ameddig elolvadt a cukor. Ezután feltöltöttem a vodkával, nem egyszerre, hanem amikor eszembe jutott. Néha kóstolgattam, bár az elején nagyon vad íze van, a gyümölcsnek és alkoholnak össze kell érnie. Amikor megtelt a demizson, hagytam még két évig, majd leszűrtem, és így állt további hat hónapot. Ha esélye nincs ennyit állnia – és hát az az életszerűbb, mihamarabb töltsük fel vodkával, hogy érhessen.

Címkék: innivaló

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr365593989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ikon 2011.08.13. 08:01:26

Szia! Volna egy kérdésem a tiszta szeszt hol szerzed be? és milyen vodkát veszel? Az idén rengeteg a fügém nem győzünk rá a jam nekünk nem jött be ezért készítenék likőrt belőle. Gondoltam 6 évet érik és az 50 szülinapomon jó lesz! :) Köszönöm ha válaszolsz!

Mindennapi Manna 2011.08.14. 07:49:11

Szia, én Erdélyből szoktam vinni tiszta szeszt, de állítólag a Metróban is van néha. Tudtommal Szerbiában is lehet kapni. A vodka változó, mikor mit találok a boltban, de valami minőségi, semmiképpen nem a legolcsóbb.
süti beállítások módosítása