01/2017

Amit mindenképpen meg kell kóstolnod Szicíliában

Antipasti-s pult a piacon

Számomra nem volt egyértelmű, de szicíliai utazásunk óta kiderült, hogy az átlagosnál felkészültebben érkeztünk a szigetre, már ami a gasztronómiát illeti. Még itthon utánanéztem, hogy miket és hol érdemes megkóstolni, illetve minden házigazdánkat kikérdeztük, hogy melyik a kedvenc étterme, kávézója, fagyizója, étele.

Ezek után is nagyon kellemes meglepetés volt, hogy egy hét alatt csak finomakat ettünk. Az ételek között voltak egészen rendkívüli fogások is, és minden, de minden nagyon jó volt. Pedig nem drága éttermeket kerestünk...

A szicíliai konyhának megvannak a maga sajátosságai.  Az idők folyamán átvonuló népek nyoma mind-mind felfedezhető a sziget gasztronómiájában is. Alapvetően természetesen az olasz konyha része, ugyanúgy van pizza, és rengeteg tészta – ez állítólag arab közvetítésről a szigetről kezdte hódító útját az olaszok körében. És van pár jellegzetesen helyi étel, mint például az arancino, mindenféle egyéb panírozott, olajban kisütött falatka, lepény, töltött valami. Rengeteg halat és tenger gyümölcsét fogyasztanak, érthető, mindenhova közel van a tenger. Az édességek közül a leghíresebbek a canolo és a cassata, ezeket mindenképpen érdemes megkóstolni. Akkor is, ha itthon már volt szerencsénk hozzá, és nem szerettük. Számomra Szicíliában derült ki, hogy a ricottának van íze, ráadásul nem is akármilyen! Sok a pisztáciás édesség, meg marcipánból is készítenek édességet, ez utóbbit nem kóstoltuk, nem jutott idő rá.

Zöld, zöld, zöld

Szicíliában nagy kultúrája van a piacoknak. Mindenki ott vásárol be, a kb hétszázezres Palermoban vasárnap kivételével napi szinten három piac van nyitva reggel nyolctól. Nem úgy, hogy hétfőn kevés az árus, de inkább nincs, és kedden is alig van még mozgás. Hanem teljes erőbedobással, gyönyörű áruval érkeznek az eladók minden reggel. Kicsomagolnak, vevőt csalogatnak, egymást heccelik, jól érzik magukat. A saját bőrükben, a piacon, a világban.

Cataniában naponta két piac működik. És ezek nem ám egy rövid utcányi, jobbra-balra pultos piacok, hanem olyanok, amelyeknek nincs is végük. Elindulnak valahol, és úgy burjánzanak, ahogy az utcák, terek engedik. Tulajdonképpen kisebb városrészeket foglalnak el.

De még San Vito lo Capoban is van heti piac, pedig a kis település novemberben eléggé kihalt. És igaz, hogy a piac csupán autót jelent, de az jön, és hozza a friss árut. Mert igény van rá.

Halpiac Cataniában

És ahol ilyen kultúrája van a piacnak, az bizony érződik az éttermeken, a háztartásokban is. Cataniában például a nagy piac környékén gyakorlatilag nincs élelmiszerbolt. A legközelebbiig messze kellett volna gyalogolni. Olyan nincs, hogy este leugrom még egy nemtudommiért, mert nincs hova. Egy pici boltocskát találtunk, amely este is nyitva van, és tejterméket, kenyeret árult. A sajt és a sonka ugyanannyiba került, mint a piacon. Házigazdánk elmondta, hogy mindenki a piacon vásárol be, ott szép, friss az áru, nagyobb, több boltot nincs értelme üzemeltetni a környéken.

Ballaro piac Palermoban

Bár olvastunk mindenfélét, mi mindegyik piacot bejártuk, semmilyen kellemetlen tapasztalatunk nem volt. Palermoban a Ballaro sem tűnt félelmetesnek, nem támadtak meg, nem akartak ellopni tőlünk semmit. Ahol megéheztünk, ott ettünk. Megkóstoltuk a sült, pácolt ricottát, a helyben sütött halakat, és természetesen nem lettünk betegek.

Ennyi halfajta nincs is - és mindegyik friss!

Szicíliában sok az olajban sült, panírozott étel, sokféle, ám tök egyformának kinéző krokettet készítenek. Zöldségekből, krumpliból, padlizsánból, de tejből, azaz valójában sajttal kevert besamellből is. Panírozzák a töltött szardíniát, a padlizsánt.

Az éttermekben mindig kaptunk friss kenyeret, ezeket lehetett eszegetni, míg megkaptuk az ebédünket, vacsoránkat. Szerintem az összes fogást lehetetlen végigenni, már három napja voltunk ott, és még nem ettünk desszertet, mert jóval korábban jóllaktunk. És figyeltem a helyieket, azért ők sem ettek mindenből.

Az egy hét alatt gyakorlatilag nem ettünk húst. (A panino alla meusat kóstoltuk meg.) Én máshol se, de Krmpl is inkább a halakból és a tenger gyümölcseiből válogatott. A tapasztalataink alapján a húsokkal sem lehet mellélőni, de nyilatkozni ezekről nem tudunk.

Frissen sütötték - halsütöde a halpiacon, Cataniában

Mi nem válogattunk, ugyanúgy ettük piacon, mint étteremben. Szicíliában egészen biztosan nem kell félni attól, hogy nem friss a hal. Annyi van belőle, hogy hamarabb kidobják, mintsem elterjedjen, hogy romlottat adtak el. Az arancino, canolo a reptéren is finom volt, és ugyanannyiba került, mint a belvárosban.

Sült ricották

Az éttermekben, ha éppen nem tudtunk választani, soha nem bántuk meg, ha megfogadtuk a pincér tanácsát.

Kagylók San Vito lo Capoban

És akkor pár étel, amit mi mi megkóstoltunk, és nem bántunk meg. Ezeket bátran ajánljuk mindenkinek, akik Szicíliában járnak:)

Panino (focaccia) alla meusa: eredetileg főtt belsőséggel tömött szendvicset jelentett, mi gyakorlati csak nyelvből készülttel találkoztunk. Fűszeres lében megfőzik a nyelvet, vékonyra szeletelik, és ebből jó sokat tesznek a kenyérbe. A La Vucciria piacon ez az egyik specialitás, de kis, kézzel húzható kocsikból, a legváratlanabb helyeken felbukkannak az árusok.

Pasta alla Norma: ez éppen padlizsános tészta, de ha valaminek a neve után ott van az alla Norma, akkor az padlizsános ételt jelent. A padlizsános ételeket mindenképpen kóstoljuk meg Szicíliában. Többféle padlizsánt termesztenek, mondanom sem kell, mindegyiknek más íze van.

Pasta nera: fekete tészta, de van fekete rizottó, és abból készült arancino is

Pesce spado: a kardhalat imádják. Nincs szálkája, hatalmas szeleteket lehet vágni. Mindenféle módon készítik. Nem a legízletesebb hal, de legalább egyszer mindenképpen érdemes megkóstolni.

Antipasti - panella, arancini, crocche di latte

Panella: csicseriborsólisztból készült lepény

Arancino: a töltött rizsgolyó. Az eredetiben húsos ragu és mozzarella sajt van, de ma már töltik mindennel. Egyel jól, kettővel bővel jól lakik az ember, ha az igazi, ököl nagyságút vásárolja. Szerencsére ma már sok fele találni mini rizsgombócokat, így van esélyünk egyéb ételek megkóstolására is.

Crocchè di latte: a fentebb emlegetett tejből készült krokett. Olyan, mint a tejfagyi. Azért is érdemes megkóstolni, mert az ember nagyvárosban ritkán találkozik a tej ízével:)

Pasta con le sarde némi tengeri gyümölccsel dúsítva

Pasta con sarde: szardíniás tészta, melyben édeskömény, mazsola is van. Elképesztő finomat is ettünk.

Tonhal caponata - a pincér ajánlotta, rendkívül finom volt

Caponnata: padlizsános ragu, amit én is rendszeresen készítek, nagyon szeretjük. Mégis összehasonlíthatatlanul ízesebbeket ettem kint.

Focaccia: mindenfélével töltik

Risottok: legalább egyszer ezt is meg kell kóstolni, az étlapokon több féle is szerepel.

Cous cous tenger gyümölcseivel

Cous cous: az arab hatásnak köszönhetően ma is vannak kuszkuszra specializálódott éttermek. Ezt is meg kell kóstolni.

Gelato con brioche - brutál méretű, meg lehet birkózni vele:)

Az édességek közül a cannolot és a cassatat ettünk leginkább, meg hát persze a gelato con brioche-t, azaz briósba töltött fagylaltot. Mindenfélét készítenek még mandulából, pisztáciából, van tehát választék. Nekem viszont akkora élmény volt a ricotta, hogy nem bírtam betelni vele, és mint már írtam, ritkán jutottunk el a desszertig.

Canolo

És persze ott vannak a gyümölcsök, novemberben érik a narancs, citrom, mandarin.Tele vannak a piacok kaktuszgyümölccsel, amit SOHA, de soha ne fogjatok meg puszta kézzel.

Ha legközelebb megyünk, mindenképpen fogok főzni is, mert ennyi jó nyersanyag láttán az embernek mindenképpen kedve támad elkészíteni egy vacsorát...

Ha tetszett a bejegyzés, és megosztod, megköszönöm. Ha még nem lájkoltad a Paszuly facebook oldalát, itt megteheted. Instagramon is követhetsz.

Címkék: utazás

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attilajukkaja 2017.01.25. 10:45:47

Nagyon klassz összeállítás!

PublicEnemy 2017.01.26. 20:34:44

Végre egy jó utazós gasztroblog sok fotóval és leírással az adott ételekről. Megjött a kedvem Szicíliához. :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2018.01.11. 20:30:03

Ohohó, de jó, hogy rábukkantam, még utazás előtt :)