27
04/2010
2

Kucsmagombás spárgaleves




Mindenféle előzetes elhatározásom ellenére piacot váltottam. Most már biztos, hiszen hiába gondolom, hogy majd korianderért visszamegyek a Hunyadi térre, ha itt is megjelenik, nem fogok.

A Komjádi piacot (volt „MDF piac”) immár három hónapja tesztelgetem. Az elején sodródtam a tömeggel, figyeltem, hol áll hosszabb sor, kinél mit lehet kapni. Több helyen vásároltam egy-egy keveset, majd otthon teszteltük az árut. Ma már megismernek az árusok, vannak kedvenceim. Kialakult, hol vásárolom a tojást, a zöldséget, a mézet. Már megtörtént, hogy feliratkoztam a csirkés listára, hogy akkor is kapjak, ha később megyek le.

A Komjádi piacnak tulajdonképpen egy hátránya van: mégpedig az, hogy csak szombaton van. Így, ha el akarom kerülni, hogy boltban kelljen vásárolnom répát vagy krumplit, akkor legalább egy hétre előre kell terveznem. Nem örültem ennek különösebben, ennél én sokkal spontánabbul szoktam vásárolni, de mára már megszoktam. Ott még nem tartok, hogy fel is írom az ebéd-terveket, pedig lehet, egyszerűbb lenne.

Nem tudom, hogy mi lesz nyáron, de egyelőre szombatonként még húst is vásárolhatok a piacon, hoznak ide mindenfélét. (A bonyolultabb dolgokat Józsiéktól szerzem be.) Több helyen árulnak hurka-kolbászt, füstölt árut – zsemlés véreshurkát is! Kedvencünk a kenőmájas, amióta itt lakunk, gyakorlatilag állandóan van otthon, Krmpl nem bírja megunni, én meg örülök, hiszen így jóval ritkábban eszik bolti felvágottat.

Remek tejtermékeket is lehet kapni: jó zsíros tejet, olyat, amiről akár tejszínt is lehet gyűjteni, másnapra ugyanis ott van a tetején. Tejfölt, azt a folyós, házit, amit kanalazgatni is élvezet. Az utóbbi évek legfinomabb tehéntúróját – ennél jobban otthon sem lehet készíteni. Márványsajtot és füstölt sajtot, joghurtot, körözöttet is árulnak, mindegyiket érdemes megkóstolni.

Elképesztő a kínálat zöldfűszerekből. Az egyik nőnél cserépben és csokorban egyaránt van minden, mi szem-szájnak ingere, Szentendréről érkezik minden szombaton. Egy másik árusnál szintén csak zöldet lehet kapni, többek között különböző salátákat, mint például tölgyfalevél salátát, vagy rukkolát kilóra. Két helyen is lehet vásárolni zöld fokhagymát.

Zöldségből, gyümölcsből a megszokott felhozatalon kívül van egy kedvenc zöldségesem, ahol például egy ideje gyönyörű articsókát árulnak 260 forintért darabját, két hete pedig már 400 forint volt a spárga kilója.

Hát ezért vásároltam is egy kilót, és már akkor tudtam, hogy leves (is) lesz belőle. A kucsmagomba is adta magát – már csak egy lökés kellett, amit ebben az esetben a Szakácsok könyve adott meg. Alapléként sonkalevet használtam, jót tett a füstös íz a levesnek, nem nyomta el a spárgáét. Ja, és a tejföllel nem bántam elég óvatosan, így kicsapódott, de ez bennünket nem zavart.

Remélem, lehet még találni kucsmagombát. Ez a leves múlt héten készült, folyamatosan le vagyok maradva...



Hozzávalók:

1 l sonkalé (vagy más alaplé)
egy kis krumpli
kb 20 cm póréhagyma
30 dkg spárga (pucolva)
1 ek olívaolaj
egy evőkanál tejföl
2,5 dkg vaj
10 dkg kucsmagomba

A krumplit, spárgát, pórét megpucolom, megmosom, felaprítom. A sonkalét felforralom, főzöm benne öt percig a krumplit, majd beleteszem a spárgát és a pórét is, és puhára főzöm (kb 8 perc.) Ezután kiveszem a zöldségeket, néhány spárgavéget félreteszek, a többit összeturmixolom a többi zöldséggel. A levesbe keverem az olívaolajat, kb 1,5 dkg vajat és a tejfölt.

Míg a leves fő, a kucsmagombákat megtisztítom, és egy kevés vajon puhára párolom.A kész leves tetejére szórom a félretett spárgafejekkel együtt és tálalom.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr375593738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"saját levében" 2010.04.29. 10:02:58

Jó hogy mondod a sonkalevet, befagyaszottam húsvét után, de már elfelejtettem!
Nekem az a bajom az mdf piaccal, hogy nagyon szűk a közlekedőfolyosó, vigyázni kell a pénztárcára! Ellenben lehet parkolni.

Mindennapi Manna 2010.04.29. 11:27:39

Igaz, de a szűk közlekedőfolyosó valahogy a piacozás része, nem? A Hunyadi téren is ez volt. Mi meg tényleg egy háznyira lakunk az mdf piactól, tehát szombat reggelente nem kérdés, a hova:)
süti beállítások módosítása