02
03/2009
5

VKF!XXIII - Törökméz, a keleti csemege




A kolozsvári színházban próbáltuk A Pál utcai fiúkat, és a legelején volt valami játék a törökmézzel. A szöveg alapján el nem tudtuk képzelni, hogyan lehet megcsinálni, és mondogattuk a rendezőnek, hogy ez nem lehetséges. Szemmel láthatóan nem értette, miért akadékoskodunk. Végül bevittünk egy darabot ebből az édességből, és kiderült, hogy nem ugyanarról beszélünk. Erdélyben (Romániában) ugyanis más a törökméz, mint Magyarországon.

Gyerekkoromból még emlékszem, a városban a török bácsika tolta az üveges szekerét, benne mindenféle földi jóval, többek között törökmézzel. Volt egy boltja is, de nem bízta a véletlenre a napi bevételt, körbejárta a környező kis utcákat, és kínálta az áruját. A boltot később lebontották, a bácsika is eltűnt, a családban pedig nem akadt senki, aki folytatta volna a hagyományt.

Szerencsére azonban a törökméz nem veszett homályba, a mai napig lehet kapni a boltokban. Általában földimogyoró van benne, én azonban azt nem nagyon szeretem, és tulajdonképpen bármilyen maggal finom.

Nem tudom, melyik törökméz az igazi, de tény, hogy ezzel a változatával Izraelben is találkoztam már, sőt a múltkor valamelyik boltban itthon is láttam, keleti csemege néven árulták.

Körülbelül húsz perc alatt elkészül, bár meg kell várni, míg kihűl. A baklavát szeretők ezt is imádni fogják.

Nekem is van valahol receptem, de az most éppen egy doboz mélyén várja a szebb napokat. Rövid keresgélés után ennek alapján készítettem el.

Hozzávalók:

17,5 dkg méz
30 dkg cukor
két evőkanál víz
egy tojásfehérje
30 dkg mandula

A cukrot benedvesítem a mézzel, belekeverem a mézet, és felteszem főni. Miután elolvadt a cukor, tíz percig hagyom, hogy forrjon. Közben megpirítom, és apróbb darabokra vágom a mandulát. Ha letelt a tíz perc, félrehúzom az edényt, és körülbelül egy percig hűlni hagyom. Ealatt kemény habbá verem a tojásfehérjét, majd a forró mézes-cukros keveréket állandó keverés közben hozzáöntöm a habhoz.

Belekeverem a mandulát, sütőpapírral bélelt tepsibe öntöm, és beteszem a hűtőbe. Ha hideg, éles késsel szeletelem.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr955593816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"saját levében" 2009.03.02. 20:59:00

A magyarországi törökmézet a fogorvosok egyesületének ajánlásával árusítják szerintem.

Mindennapi Manna 2009.03.02. 21:06:00

Hangosan felnevettem:)

Ági, aki főz 2009.03.02. 22:25:00

Nekem a képen látható valami az alvé. A törökméz nekem sárga és nagyon kemény...

napmátka 2009.03.02. 23:00:00

Akármilyen névre hallgat is, én nagyon megkívántam!

Mindennapi Manna 2009.03.03. 06:46:00

Hm, úgy, mint alvé én nem ismertem. Sőt, azt hiszem, ezt a szót még nem is hallottam:)

Napmátka: ez annyira édes, hogy simán kiváltja a Mars csokit és társait!
süti beállítások módosítása