24
07/2008
2

Ecetes tárkony




A tárkony egy erdélyi konyhából kifogyhatatlan fűszernövény. Valahogy, valakitől minden évben kerül annyi, hogy az évi adagot el lehet tenni ecetbe. Szárítva nem is láttam, sőt ezt nem is fagyasztják, az ecetes tárkony hagyománya öröklődik, ki tudja mióta. Ez a módszer bevált a tartósításra.

A múltkoriban tárkonyos báránylevest szerettem volna főzni, rutinosan nyúltam a kamrába az ecetes tárkonyért, de nem volt ott. Kerestem még egy-két helyen, sehol nem találtam, végül mindent kiszedtem, felfordítottam, nem találtam. Egyre lázasabban kutattam, már minden olyan helyet is megnéztem, ahol elméletileg semmi keresnivalója nem lenne, de a tárkony csak nem lett meg. (Ha valamit nem találok, a mélyhűtőt is fel szoktam forgatni. Megjártam már ugyanis, hogy a nagy pakolásban a szemüvegem is bekerült, máskor meg egy kis üveg ragasztót találtam meg fél év után, szintén ott.)

Tárkonyos leves tehát nem lett, viszont a piacon az első adandó alkalommal vásároltam egy nagy csokorral. Már amikor elkezdtem leszedegetni a leveleket a szárról éreztem, pontosabban nem éreztem azt a tipikus, erős illatot, de arra gondoltam, velem van a baj. Betettem az ecetbe, és naponta szagolgattam, az illata azonban nem lett tárkonyosabb. Legközelebb meg is kérdeztem az árust, hogy mit adott el nekem. Mondta, hogy szerinte tárkonyt, de ő nem szereti, a gyerekei azonban előszeretettel fogyasztják.

Az én tárkonyom ettől sem lett igazibb, elkezdtem hát nyomozni. Mivel nagyon nem szeretem az „otthon minden igazibb” típusú mondatokat, óvatosan kérdezgettem az ismerőseimet a tárkonyos tapasztalataikról. Gabó mondta, hogy ő már találkozott a piacon erős és kevésbé erős illatú és ízű tárkonnyal, meg kell szagolni, mielőtt megveszi az ember. A kollegám felesége, Zs szintén azt tapasztalta, hogy amit itt vásárolt, nem olyan, maradt tehát a székelyföldi barátnő, mint fő beszerzési forrás. A körkérdés tovább gyűrűzött, Zs már a munkahelyén is érdeklődött. Ott az derült ki, hogy a Sepsiszentgyörgyről hozott tárkonymag az itteni földben nem lesz olyan. Egyre rosszabbul hangzott, de ebből arra következtettünk, hogy esetleg a föld összetételének lehet köze a tárkony ízéhez. Fontolgattam, hogy felhívom a kertész barátnőmet, de közben hirtelen hazautaztam.

Otthon folytattam a kutatómunkát. Nagynénéméknél már évek óta van egy megbízható, nagyon finom növény, de azt éppen akkor „kopasztották” meg, a friss hajtások még nem nőttek ki.

Végül anyukám ment ki a piacra tárkonyért. Mélyen belenézett az árusok szemébe, és úgy érdeklődött a tárkonyuk ízének intenzitása felől. Egy bácsika győzte meg, aki elmondta, hogy neki vannak törzsvásárlói, akik minden évben ezért a fűszernövényért járnak vissza hozzá. Próbálkozzon csak anyukám másoknál, meglátja, senkié nem olyan, mint az övé, mondta utolsó érvként, és ez hatott.

Szóval lett tárkonyom, igazi, olyan, amire vágytam. Anyukám nekem adta az övét is, így abba az üvegbe tettem bele a frisset is, és öntöttem fel ecettel.




A tárkony-kérdés viszont továbbra is nyitott maradt, és nem hagyott nyugodni. Ekkor – ez ugye már több hetes folyamat volt – egy hirtelen ötlettől vezérelve, rákerestem. Mondanom sem kell, a Terebessen azonnal választ kaptam az egyre rejtélyesebbnek tűnő kérdésre.

A tárkonynak két fő változata terjedt el: a francia (máshol német) és az orosz tárkony. Az orosz változat jóval igénytelenebb, de lényegesen kevesebb illóolajat tartalmaz a franciával szemben. Annyira egyszerű, és kézenfekvő!

Az persze vicces lenne, ha ezek után legközelebb a piacon francia tárkonyt keresnék, de a lényeg: a dolog nem reménytelen:) Vásárláskor viszont kötelező egy levelet összemorzsolni, hogy kiderüljön, éppen melyik fajtával van dolgunk!

Az ecetes tárkonyba meg nem kellmás, csak tárkony, és ecet. A tárkonyleveleket leszedegettem a szárról, beletömködtem az üvegbe, és felöntöttem ecettel. Idővvel hozzá színeződik az alsó réteghez.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr645593926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Főz és fecseg 2008.07.24. 22:13:00

Imádom a tárkonyt én is,és örülök, hogy kinyomoztad, hogy miért nem ugyanolyan izű az idén magról ültetett tárkonyom, mint a régi. Amúgy mindig fagyasztok le belőle apróra vágva a téli tárkonyos levesekhez.

orsi 2008.07.27. 13:52:00

Szia!Van egy kis meglepetésem a számodra!
süti beállítások módosítása