07
01/2017
6

A savanyúkáposzta az új superfood: fogyaszt, gyógyít és boldoggá tesz

kaposzta_kicsi.jpg

Az erjesztett ételek fogyasztása, különösen az őszi, téli időszakban évszázadokon át ellenállóvá tette az embereket a különböző vírusokkal szemben. A fermentálás során beindul a bomlás, amelynek következtében létrejövő jótékony baktériumok megóvnak a kórokozóktól, és segítik az emésztőrendszer működését. A fermentált ételek természetes probiotikumként működnek, így hozzájárulnak a szervezetünk megfelelő működéséhez. Ha tehát valaki gyakran betegeskedik, könnyen megfázik, rendetlenkedik a gyomra vagy akár hatással van rá a téli szürkeség, mindenképpen érdemes több fermentált ételt fogyasztania. Ezek közé tartozik a savanyú káposzta, uborka, kimchi, kombucha, sajtok, joghurtok.

A fermentált ételek pozitív hatásai többek között a következők:

Gyulladáscsökkentőek: a probiotikumokat is tartalmazó erjesztett ételek gyulladáscsökkentő anyagokat termelnek, valamint elősegítik az ásványi anyagok, fehérjék, zsírok, vitaminok felszívódását. Ennek következtében erősödik az immunrendszer, könnyebben fel tudja venni a harcot a különböző fertőzésekkel, gyulladásokkal szemben.

Erősítik az immunrendszert: talán sokan nem tudják, hogy ellenálló képességünk a bélnyálkahártyában található nyirokerek- és csomócskák állapotától függ. Azaz kimondhatjuk, hogy a bélrendszerünk a legfontosabb immunszerv. A bélrendszerben lévő egészséges baktériumflóra fenntartásának érdekében is kiemelten fontosak a fermentált ételek. Ezek úgy működnek, mint valami probiotikumbombák. Segítik a jótékony baktériumok életben maradását, az emésztést, és fokozottan működtetik az immunrendszert.

Hangulatjavító hatásúak: a kutatók komoly összefüggéseket fedeztek fel az agy és a bélrendszer kapcsolatában. Az úgynevezett bolygóidegen keresztül a bélbaktériumok információkat juttatnak el a belekből az agyba. Ezért a bélrendszerünk állapota befolyásolhatja a lelkiállapotunkat, stresszt, depressziót, szorongást okozva. Amennyiben rendszeresen fogyasztunk probiotikumokat tartalmazó ételeket, megnő a belekben lévő jó baktériumok aránya, és olyan hormonok kezdenek el termelődni, amelyek a jó hangulatért felelősek.

Fogyasztanak: a probiotikumok egyensúlyban tartják az étvágyunkat, édességek utáni vágyunkat. Ha ez az egyensúly felborul, akkor kívánunk állandóan édességet. A probiotikumokat tartalmazó ételekkel azonban sikerrel vehetjük fel a harcot a nem kívánatos baktériumok ellen, azaz akár gyorsabban fogyhatunk. Ha nem lenne elegendő a természetes úton való probiotikum bevitel, érdemes kapszulás formában is szednünk őket! Tudj meg többet itt a probiotikumok jótékony hatásáról!

Szépítenek: régóta tudott, hogy a bőr és a bélrendszer állapota szorosan összefügg. A cukor például gyulladáskeltő anyagokat tartalmaz, mely a belekben okoz először problémát. Ugyanakkor ha rendszeresen fogyasztunk probiotikus ételeket, azok segítenek egyensúlyban tartani a bélrendszert, így bőrünk is tiszta, üde lesz.

A beleink támogatása miatt próbáljunk meg legalább naponta egyszer vagy kétszer erjesztett élelmiszert fogyasztani. Tegyünk erjesztett zöldségeket a salátánkba, fogyasszuk köretként húsok mellé, fogyasszuk őket önmagukban, vagy ha elég bátrak vagyunk, dobjuk bele a reggeli turmixunkba őket.

Az alábbi recept jól jöhet minden nagy lakomázást követően, amikor a túlterhelt gyomrunkat is pihentetni szeretnénk. (X)

Hozzávalók:

40 dkg savanyú káposzta
10 dkg dió
1 kaliforniai paprika
5 dkg aszalt sárgabarack
3 ek olívaolaj

A kaposztát, amennyiben túl sós, kicsit átmossuk, majd kifacsarjuk. A diót száraz serpenyőben megpirítjuk.

A hozzávalókat összekeverjük, és egy órát hagyjuk pihenni, hogy összeérjenek az ízek.

Ha tetszett a bejegyzés, és megosztod, megköszönöm. Ha még nem lájkoltad a Paszuly facebook oldalát, itt megteheted. Instagramon is követhetsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr1712107987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyűrött Papír 2017.01.09. 08:04:48

Nem a posztot, vagy a szerzőt akarom leszólni, de általános trend, hogy "felfedezzük" a meleg vizet, azt, amit ösztönösen tett az ember gyerekként vidéken, ahol nem volt étkezés kerti zöldség és savanyúság nélkül. Egész nyáron kilószámra ettük a koviubit magában, és az említett hunyorgatós savanyú káposztát (is). Paradicsom, csípős paprika (kivagyiság, ugye ;) , karalábé, sárgarépa már csak unalomból is.
Csak elfelejtettük...

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.01.09. 08:04:51

Klassz! Én sárgabarack helyett mazsolát teszek bele.

Void Bunkoid 2017.01.09. 08:05:57

Ebben nincs sok újdonság, én már évtizedek óta csak úgy csemegének szoktam zabálni, mert finom, melegben szomjoltó is.

Ja, és a másnaposság egyik legdurvább "gyógyszere" :)

anima_trix 2017.01.11. 00:15:50

holnap ez lesz az ebéd, nem árt egy kis koplalás, karácsonykor rám szaladt pár felesleges kiló, szóval kicsit visszafogtam a nassolást, és odafigyelek mit eszek. Tegnap salátáztam, Széll Tamás fitness salátáját próbáltam ki, ma pedig Mautner Zsófi jégsalátját...olyan jó receptek vannak a lidlkonyha oldalán...

Kacsura 2017.01.11. 00:16:32

Jaj, dehogynincs újdonság! Az az újdonság, hogy a sav.káposzta már az ecettől savanyú. Szörnyű! Először nem akartam elhinni, hogy nem azt az ízt érzem, amit kéne, aztán elolvastam a zacskón levő írást..igen, valamelyik szupermarketben vettem. De már a piacon sincs jó savanyú káposzta! Sajnálatos, ahogy eltűnik az a generáció, aki ezekhez értett, az új, a felfedező meg isten tudja milyen recept szerint dolgozik...

leopolderika 2017.01.11. 00:19:37

@Kacsura: mi minden évben kapunk egy kis hordónyi savanyú káposztát otthonról. Garantáltan hazai káposztából készül, nagymama receptje alapján, ecet, és egyéb gyalázatos dolgok nélkül.