14
02/2012
4

Tökéletes darázsfészek

 

Fotó: Krumpli Béla

Gyerekkorunkban ünnepnek számított, ha darázsfészek készült.

Azt mondták, azért nincs gyakrabban, mert borzasztó bonyolult elkészíteni. Pedig valószínű, nem volt annyi vaj, amennyi darázsfészket mi megettünk volna, de mégiscsak jobb volt a bonyolultságra hivatkozni. Ráadásul így meg is lepődtem, amikor először sütöttem, és kiderült, hogy tulajdonképpen egyszerű, viszont tény, hogy kicsit időigényes, nem az a hipp-hopp sütemény.

Túl gyakran most sem készítem, mivel én tulajdonképpen csak a vajjal/tejjel átitatott alját szeretem nagyon. De ha már beleharaptam egybe, akkor mese nincs, a fölötte lévő tésztát is meg kell enni. Míg nagyanyáim akkor voltak büszkék, ha a kelt tészta jó magas lett, nekem pont az volt a lényeg, hogy minél alacsonyabb csigáim legyenek. Ahhoz, hogy a darázsfészek számomra tökéletes legyen, az kellett, hogy az a szaftos rész az aljukon majdnem a tetejükig érjen. (Volt már olyan sütemény, amit a lyukakért szerettem, nagyjából ugyanezért.)

Nem csináltam mást tehát, csak nagyon vékonyra vágtam a csigákat. Olyan másfél centisre, de legközelebb még ebből is lefaragok egy fél cm-t. Így ideális: a tetején karamellizálódott cukordarabok vannak, az alja pedig felszívja a tepsi aljáról a folyadékot, és mivel nagyon alacsony, ez tényleg majdnem a tetejéig tart.

A tejnek, amivel meglocsoljuk, nagyon édesnek kell lennie. Ettől édesül meg a darázsfészek, meg karamellizálódik a cukor a tepsi és a sütemény alján.

Még véletlenül sem teszek bele diót, de ha valakinek mégis hiányozna, feltétlenül pörkölje meg, mielőtt megdarálná, és összekeverné a cukorral meg a vajjal.

Hozzávalók:

a tésztához:
50 dkg liszt
3 tojássárgája
3 dkg élesztő
2 dl tej (esetleg még 2-3 evőkanálnyi)
1 kk cukor
csipetnyi só

Az élesztőt felfuttatom egy fél decinyi langyos, cukros tejben, és a hozzávalókból ruganyos tésztát gyúrok. (Ha túl kemény lenne, teszek bele még egy kis tejet.) Letakarva fél órát pihentetem.

a töltelék:
15 dkg cukor
15 dkg puha vaj

A cukrot jól elkeverem a puha vajjal.

A tésztát nagyjából fél centisre nyújtom. Megkenem a cukros vajjal, feltekerem. Vékony, 1, max 1,5 centis csigákat vágok, és tepsibe teszem, egymástól ujjnyi távolságra. Letakarva 1,5-2 órát kelesztem.

a tetejére:
4,5-5 dl tej
10-15 dkg cukor (nagyon édesnek kell lennie)
1 kk vaníliakivonat

180 fokra előmelegített sütőben addig sütöm, míg a tetejük kicsit megpirul (25-30 perc.) Ekkor meglocsolom forró cukros tejjel, és két perce visszateszem a forró sütőbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr615593571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chriesi 2012.02.14. 11:51:01

Mióta nem ettem!

Mindennapi Manna 2012.02.14. 13:01:36

Mert ez is olyan,a mit többnyire a nagymamák sütnek. vagy az anyukák. Nem?

egy lany 2013.02.04. 22:00:32

Hat ez a recept egyszeruen mennyei:D Nagyon szepen koszonjuk! Nagyon finomra sikerult!

Mindennapi Manna 2013.02.05. 22:03:14

:) Örülök!
süti beállítások módosítása