14
11/2013
8

Kecsege szegfűgombával és petrezselymes vajjal

kecsege3.jpgFotó: Krumpli Béla

Szóval a kecsegét azért vásároltam meg, mert Csenge mellettem állt, és mondta, hogy milyen finom, mert olyan vicces volt a hal feje, és mert a pultban hevert két szép példány.

Fejemben recept semmi, a szakácskönyveimre meg az internetre számítottam nagyon. Aztán kiderült, hiába: a szakácskönyvekben csak olyan receptek vannak, amelyekhez darabolt kecsege kellett, márpedig a lelki szemeim az én kecsegéim egészben sültek meg. Az interneten meg szintén nem találtam olyan receptet, amire azt mondtam volna, hogy ez az. Igaz, akkor már körvonalazódott valami, amiben szegfűgomba (anyukámék szedték és szárították), vaj és petrezselyem szerepelt.

Azt, hogy a kecsege tisztítása mást jelent, mint az általam ismert halaké, az csak a nagy nap reggelén derült ki, ezt valahogy sehol nem emelték ki, mintha mindenki a kecsegetisztítás tudományával születne. Ekkor hívtam fel Lorient. Mert a kecsegék hátán, oldalán és hasi tájékukon úgynevezett vértek vannak, amelyeket le kell vágni, különben elvágják az ember nyelvét. "Levágni? De hogy?" - kérdeztem kétségbeesetten. „Ne habozz, végy egy éles kést, és vágd le. A bőrével együtt, vágd bátran!”- érkezett a válasz. - „Ja, és ne feledd kihúzni a gerinchúrját. A kibontott hasában a gerince helyén fut. Kezd el kipiszkálni, majd húzd ki az egészet. Ne habozz, húzd ki!”

Én pedig - más megoldás nem lévén - kihúztam és levágtam. A másodiknál már egészen belejöttem, tényleg nem nagy kunszt. Aztán sóztam, borsoztam, melléraktam gombát és petrezselymet, és már sütöttem is. A gombához nem tudok mennyiséget mondani, ízlés szerint. Nyilván nem csak szegfűgomba jó, és ha nem szárított, akkor nem kell beáztatni, elég kicsit sózni, hogy levet eresszen.) Sós lime curddel és sütőtökpürével nagyon finom volt.

kecsege1.jpgFotó: Krumpli Béla

Hozzávalók:

1-2 db kecsege

kis csokor petrezselyemzöld

2 dkg vaj

2 maréknyi szárított szegfűgomba

A gombát annyi vízzel, amennyi éppen ellepi, beáztatom 30-40 percre. A kecsegéket megszabadítom mindenféle vérttől és gerinchúrtól (lásd feljebb, illetve a fotót), sóval bedörzsölöm. A petrezselyem felét beteszem a hasüregükbe, a másik felét apróra vágom. A halakat beleteszem egy nagy tepsibe, köréjük teszem a gombát a levével együtt. Megszórom az aprított petrezselyemmel, és a kis kockákra vágott vajjal. Előremelegített sütőben, 200 fokon 35-40 percig sütöm.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess a Facebookon is.

Címkék: főétel

A bejegyzés trackback címe:

https://egigeropaszuly.blog.hu/api/trackback/id/tr805632529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar bucó 2013.11.14. 18:27:47

A képen nem kecsege látható, hanem lénai tok. Az utóbbit tógazdaságokban tenyésztik.

halas(z) 2013.11.24. 11:14:36

Kedves " bucó"! A képen kecsege látható, bár a jellegzetességek kissé megkopnak a tisztítás során. Azért a sárgás-fehér él a mellúszón még jól látható.A lénai tokon ilyen nincs. A halat egyébként én neveltem, a testvérem szaporította, dunai kecsegék voltak a "szülei".

magyar bucó 2013.11.24. 12:44:25

"Szóval a kecsegét azért vásároltam meg, mert Csenge mellettem állt, és mondta, hogy milyen finom, mert olyan vicces volt a hal feje, és mert a pultban hevert két szép példány."

:DDD

Egyébként a kecsegének sokkal hosszabb az orrnyúlványa.

halas(z) 2013.11.24. 13:32:10

@magyar bucó: Az emberek sem teljesen egyformák. Azért a képen mégis kecsege van. ( már ha két kecsege utódja kecsege lesz...)

magyar bucó 2013.11.24. 17:07:35

"Szóval a kecsegét azért vásároltam meg, mert Csenge mellettem állt, és mondta, hogy milyen finom, mert olyan vicces volt a hal feje, és mert a pultban hevert két szép példány."

vs

A halat egyébként én neveltem, a testvérem szaporította, dunai kecsegék voltak a "szülei".

leopolderika 2013.11.25. 11:24:48

csak azért hallgatok, mert nem értek hozzá. nekem azt mondták, hogy kecsege, és eszembe nem jutott megkérdőjelezni, és azóta is hinni akarom, hogy ez tényleg az...

halas(z) 2013.12.04. 10:27:24

@leopolderika: Remélem azért ízlett!...
Végső soron ez lenne a legfontosabb. Mindkét halnak nagyon ízletes a húsa, ezért a vitának nincs nagy jelentősége. Nálunk mindkettőt neveljük, ezért nem is lenne értelme ráfogni az egyikre, hogy az a másik... Remélem máskor is és mások is megkóstolják!

Emma Nagy 2017.11.23. 14:33:42

Bár tudnék itt Szegeden hozzájutni! Néha akad süllő, minden szökőévben, de kecsegét 40 éve nem láttam! Pedig itt a Tisza, néhány halgazdaság is akad, de csak ponty, busa, kárász, afrikai harcsa, (ami nekünk nem jött be, pedig nagy halevők vagyunk, és a tengeri cuccokat is szeretjük) néha szürkeharcsa, vagy törpeharcsa. Azért szeretnék valamelyikhez hozzájutni, mert az unokáknak nem adhatok szálkásat. Na meg ez az első karácsonyuk nálam, mert a kisebbik már utazóképes.Szeretik a halat, Hollandiában lehet dúskálni mindenben, és a legjobb halak sem kerülnek többe, mint itthon. Nem beszélve a rákról, ami feleannyiba kerül, mint itthon, és nem nagyítóval kell keresni.
süti beállítások módosítása